Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 31 januari 2011

Lyxinköp försenar fullmäktigeflytt


Skrev jag att kommunfullmäktigemötet förra veckan kanske skulle vara det sista i Folkets hus? Ja det gjorde jag visst. För så var det sagt.

Men så fel jag hade. Det första vi fick höra när vi kom dit var att flytten av mötena till Stadshuset (som ordföranden ville ha) inte kan ske förrän tidigast i maj "för det var lång leveranstid på dom nya stolarna som man hade beställt".

Vadå nya stolar? Tidigare när kommunfullmäktiges möten brukade hållas i Stadshuset (när man inte istället hade fullmäktigemöte i någon bygdegård), så fanns det stolar i Stadshuset så det räckte till, både till ledamöterna (som då var 49) och till publiken som fick trängas ut med sidorna och ibland satt skockade i entréhallarna på bägge sidorna av salen och fick lyssna genom vidöppna dörrar. Framför alla ledamöterna fanns också bord med plats att lägga sina papper på.

Alltså borde det finnas tillräckligt med stolar till ledamöterna, särskilt nu när dom bara är 41 till antalet.

Jag ställde därför frågan varför dom inte kunde använda dom gamla istället för att gå och köpa nya, men ingen ansvarig kunde svara på var dom tidigare stolarna fanns.

Ja man kan ju undra om hela det fullt användbara möblemanget hamnat i några sopcontainrar och gått till Kalleguta i samband med Stadshusombyggnaden eller om stolar och bord hamnat hemma hos vissa politiker och tjänstemän.

Man har alltså för över en kvarts miljon kronor (!!!) beställt nya stolar och bord till tingssalen utan att veta om de gamla fanns kvar i något förråd eller inte. Eller har man vetat det och kanske velat dölja något?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar