Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 1 mars 2020

Vasaloppssöndag

Igår var det barmark, idag hade dom fått snö i Vasaloppstrakterna mellan Sälen och Mora. Första söndagen i mars när Vasaloppet brukar gå av stapeln. Med tanke på klimatförändringarna är frågan dock hur länge som detta kommer att kunna fortgå. Vasaloppet är för övrigt det enda sportprogram - förutom frågesporter - som jag tittar på i TV.  
Om jag får vara lite nostalgisk så tog jag på sjuttiotalet initiativ till att arrangera Barnens Vasalopp i Köpingsvik. Då var det vintrar med snö som låg länge så det var inga problem med föret. Spåret fixade jag genom att ta mig några vändor genom skogen i mina egna spår innan barnen skulle komma. Det gick alldeles utmärkt utan vare sig Mångsbodar, Evertsberg, Oxberg eller Eldris. Men sponsrad blåbärssoppa från Ekströms hör liksom till ett Vasalopp, så detta blev serverat vid målet. Minns ej hur det var med priser, och om det var samma eller olika som kom först i mål.  Men jag tror och hoppas att det var uppskattat. Någon som var med då och läser detta kanske minns?
Idag var det i alla fall samma som kom först i mål i Mora som förra året. För i världen - när jag själv var barn och man följde Vasaloppet i radio - så var det alltid legendaren Mora-Nisse (som egentligen hette Nils Karlsson och sedermera hade sportaffär i Mora) som kom först i mål och vann.
Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar