Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 21 augusti 2018

Nu blev det plötsligt ett dj-vla liv på kommunfullmäktige!

Först nonchalerade samtliga övriga politiker i kommunfullmäktige min inbjudan i början av sommaren att komma och se verkligheten med obefintliga övergångsställen och andra trafikfaror och bristfälligheter för dom som ska ta sig till Hälsocentralen i Borgholm. 
När politikerna inte har velat se, så har jag istället vänt mig till medborgarna och bjudit in dem att se samma saker plus en del andra saker som borde rättas till. Detta i form av något som jag valt att kalla En annorlunda stadsvandring i Borgholm. 
Och nu blev det plötsligt ett dj-vla liv på kommunfullmäktige! 
Från att från tidigare helt ha ignorerat min inbjudan, så ägnade nu kommunalrådet Ilko Corkovic en god stund i vid gårdagens kommunfullmäktigemöte åt att inför övriga ledamöter läsa upp delar av ett brev från en - förmodligen socialmodekratisk - borgholmsbo som slunkit med på en av dessa stadsvandringar och tydligen upprörts av att jag förmedlat viss kritik mot "makthavarna" i samband med vandringen. Ilko hotade nu med att han skulle sätta stopp för mina stadsvandringar. Hur nu detta ska gå till. Sådant kanske gick för sig i det land där Ilko växte upp men går knappast för sig i ett land med full yttrandefrihet. 
Men om Ilko genom sitt offentliga angrepp på mig varit ute för att ta hem politiska poäng så lyckades han tydligen - åtminstone i kommunfullmäktigesalen - för han fick stora applåder från ledamöterna. 
Applåder i ett sådant sammanhang kan ju förstås också ses som ett led i en pågående mobbning, ni vet den där fega ringen som står runt omkring och "hejar" på skolgården. Ena stunden mobbas någon med att helt bli ignorerad, andra stunden ger sig sig någon på honom och får hejarop och applåder. 
Förhoppningsvis vände jag på steken litegrann när jag en stund senare bjöd in samtliga närvarande att vara med på nästa stadsvandring som äger rum ikväll kl 18 och är av samma slag. För min del är jag beredd av fortsätta med dessa vandringar tills att de brister som jag pekat på har rättats till! 
Kommentarer
Relaterade inlägg:
En förfinad variant av mobbning - söndag den 19 augusti 2018
Lika lätt som att lära en katt att sitta på toaletten - lättframkomlig gångväg spolad - lördag 26 maj 2018
Passiv mobbning? Eller aktiv? - onsdag 23 maj 2018
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

2 kommentarer:

  1. Kanske något för DO ? Vuxna folkvalda politiker beter sig inte på det sättet. De ska ju vara en förebild för dem som en gång ska ta över. Jag var tyvärr inte själv närvarande på mötet men stämmer det Du Per har skrivit tycks tiden mogen för någon form av förändring vad gäller styrning av kommunen. Kanske man skall bege sig till andra sidan sundet för att erhålla den mogenhet och kompetens som erfordras dels för medborgarnas bästa dels för att minska kommunens budget vad gäller tjänstemän, för att lägga den stora pengen på de som verkligen behöver. Funktionshindrade, sjuka och äldrevården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats! Du har så himla rätt, det behövs verkligen förändring!

      Radera