skip to main |
skip to sidebar
Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.
Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.
Ha en fortsatt skön sommar trots allt!
Per Lublin
Debattinlägg kan mejlas till olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka HÄR!
Test på Lyckås
Tillbaka från Ryssland till Borgholm, närmare bestämt till "Lyckås" - det gamla banvaktarebostället ovanför en trätrappa vid Rosenfors. Järnvägen från Borgholm mot Färjestaden och södra Öland gick en gång i tiden fram där infartsvägen till Rosenfors nu går in från väg 136 och det kulturminnesmärkta huset ovanför trappan är ett minne från den tiden. "Stinsen på Lyckås" var det som såg till att bommarna fälldes när tågen skulle passera över landsvägen.
Annars är "Stinsen på Lyckås" namnet på en gammal film från 1942 med Edward Persson i huvudrollen. Kanske är det filmen som kommit att bidra till att det gamla banvaktarbostället vid Rosenfors har fått heta "Lyckås" i folkmun.
Efter att under många år ha fått stå och utsättas för visst förfall har byggnaden - som numera är i kommunens ägo - kommit i blickpunkten för ett järnvägshistoriskt sällskap på Öland som visat intresse av att ta över och rusta upp stället i ursprungligt skick och låta huset få bli ett järnvägshistoriskt museum över den öländska järnvägen - ett spännande tillskott till vår besöksnäring.
|
"Lyckås" |
Jättebra kan man tycka - äntligen en bra användning - men politikerna i kommunstyrelsen vill hellre att marken som Lyckås ligger på ska säljas till högstbjudande. Och detta utan något förbehåll om vad som ska ske med Lyckås. Med andra ord viss risk för fortsatt förfall tills huset - som p g a kulturminnesskyddet inte får rivas - faller ihop av sig själv.
Vore det inte bättre att kommunen delar upp marken i två tomter - där den ena får bli den del som idag får bebyggas och som kan säljas till någon som vill bygga sig en bostad, och där den andra får bli "Lyckåsdelen" som består av mark som inte får bebyggas samt det gamla kulturminnesmärkta huset. som järnvägssällskapet då kunde få ta över så att det händer något bra med det.
Kommunstyrelsen borde ju kunna ändra sig?
Frågan kommer upp i kommunfullmäktige ikväll och blir ett bra test på sunt förnuft och hur mycket kommunfullmäktige och kommunstyrelsen är värda allmänhetens förtroende.
Tyvärr har vi de politiker vi röstade på för 4 år sedan. Men nu är det val om 6 månader då jädrar anamma......
SvaraRaderaRösta på Per!
RaderaVem kom på att Lyckås skulle säljas? Har kommunen inte råd att låta Föreningen Ölands Järnvägar få nyttja området?
SvaraRaderaVet inte vad det kan ha varit för gök. Kommunen/Borgholms stad lär ha löst in markområdet för noll och ingenting när SJ avvecklade sin verksamhet på Öland och sista tåget rullat mellan Böda och Ottenby. Så nog skulle kommunen ha råd att skänka Lyckås och järnvägsmarken runt omkring till föreningen Ölands järnväg mot att dom rustade upp det och gjorde något bra av det. Här finns ju faktiskt en strålande möjlighet att en spännande besöksattraktion till Borgholm för noll och ingenting! Politikerna har ju fortfarande chansen att ändra sig!
RaderaJag skulle jättegärna ha det huset och rusta upp det. Var kan man lägga ett bud Per?
SvaraRaderaJag skulle jättegärna ha det huset. Var lägger man ett bud Per?
SvaraRaderaTa det du lugnt Anton, än så länge är huset inte ute till försäljning och jag hoppas att det inte blir så heller. Politikerna har ju chansen att ändra sig och inser kanske snart att det där med ett museum på Lyckås kring den öländska järnvägshistorien nog är något som väljarna skulle gilla... Så lägg du hellre bud på något annat om du är i köpartagen :-)
RaderaOj Per:= Jag är inte en av väljarna som inte vill ha ett museum och något cafe där i alla fall och det är bara inte jag som tycker att det inte ska vara det. Jag kan förstå de som är intresserade av öländska järnvägen vill ha det så men det är betydligt många fler som bor inte denna kommun som inte är intresserade och ta våra skattepengar till det när det finns mycket annat som behövs fixar i denna kommun
SvaraRaderaOjdå själv Anton! Det var många "inten" så jag fick lite svårt att hänga med i vad du egentligen menar.
RaderaMen jag kan väl säga så mycket som att - som jag har förstått det - så är föreningen Ölands Järnväg villig att BETALA en viss summa för att få överta Lyckås.
Samtidigt tror att om kommunen sedan bidrar på något sätt så är det nog betydligt bättre använda pengar än till många konstiga projekt som idag får kommunala bidrag utan att kunna redovisa för hur pengarna har använts.