Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 13 februari 2020

Då tog det hus i helsicke, men det ÄR INTE OK att tjänstemän självsvåldigt stänger av torget för allmänhetens fria tillträde. Fundera på vilka som borde skämmas!

Det kan inte få vara OK att tjänstemän i vår kommun självsvåldigt får upplåta stadens torg till privata som inhägnar det och tar upp entré från allmänheten för tillträde. 
Efter den händelsen i somras har jag väckt en motion (förslag) till kommunfullmäktige om en ändring av delegationsordningen så att något liknande inte ska kunna hända igen. 
Att tjänstemän själva tar så omfattande beslut  som berör så många - utan att dom folkvalda beslutsfattarna som har det yttersta ansvaret ens tillfrågas - anser jag vara diktatoriskt, men det får man tydligen inte säga utan att bli påhoppad och beskylld för ”ohederlighet” och ”påhopp” och uppmanad att skämmas och be om ursäkt. 
Men det tänker jag verkligen inte göra, för jag står faktiskt för vad jag har sagt! 
Om det är några som borde skämmas så är det de båda tjänstemännen som tog besluten ifråga samt dom politiker som nu i efterhand har försvarat deras handlande (som t ex gåsflockens kung Ilko Corkovic). 
Inte nog med att våra medborgare blev upprörda av att inte fritt kunna passera över torget och komma dit dom skulle, det kostade också kommunmedborgarna onödiga skattemedel genom att kommunen bands upp att ansvara för instängsling, bekosta vakter och hyra in en otrolig mängd bajamajor, av vilka flertalet aldrig ens behövde komma till användning. Med mera. 
Hade det varit någon stake i Ilko så hade han sett till att dom båda tjänstemännen fått sparken eller omplacerats.
För att ingen tjänsteman oskyldigt ska behöva bli misstänkt för att vara någon av de båda av kommuntjänstemän som tog sig dessa friheter, så är det lika bra att jag gör klart att dom som det handlar om är Anders Magnusson (så kallad ”tillväxtchef”) och Jens Odevall (så kallad ”kommunchef”). 
Den senare satt för övrigt uppe på podiet och mumlade mot mig i hotfull ton "-Jag sitter här!" när jag stod i talarstolen, varpå jag svarade honom "-Ja det är bra att du sitter där, men du ska inte sitta och göra dumheter!" 
Men ärligt talat, varför ska Jens Odevall sitta uppe på podiet för? Han tillhör ju varken kommunfullmäktige eller dess presidium och han är ju heller inte där som protokollsskrivare. Så jag förstår egentligen inte vad han har för funktion att fylla där. Detta inom parentes sagt.
 Sedan röstades mitt förslag med sedvanliga 33 - 2.
HÄR kan du se och höra vad som hände i detta ärende under en av ordföranden bryskt avklippt debatt på sju och en halv minut.

 Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar