Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 25 januari 2021

Massvaccinering på Ekbacka av all LSS-personal under en förmiddagstimme i morgon

Till imorgon förmiddag kl 9.00 är all personal vid kommunens olika LSS-boenden kallade till vaccinering i en lokal på Ekbacka har jag fått höra. Vaccineringen ska pågå under en timme. 
Enligt uppgift handlar det om ungefär fyrtio kommunanställda som ska vaccineras, så det lär bli rena rama löpande bandet. 
Om fyrtio personer ska vaccineras under en timme får det inte det ägnas mer än en och en halv minut till varje vaccinering. Då den som håller i sprutan inte får några skyddshandskar (för det har man inte tänkt på vid planeringen) utan måste tvätta händerna i trettio sekunder mellan var och en som ska få sin spruta, så blir det bara en minut kvar för varje person som ska vaccineras för både byte av spruta, ”spritning” av stickställe, själva sticket och injiceringen samt påplåstring. Med mera. Så det vill till att alla är snabba med att hänga av sig kappor och kavajer och kavla upp skjortärmar eller motsvarande och att det inte uppstår några gluggar i kön!
Hur det då ska gå att hålla avstånd har väl ingen av dom som planerat upplägget tänkt på och hur i helsike har någon kunnat komma på ide’n att i dessa tider samla ihop fyrtio personer till samma ställe vid samma tidpunkt?
Har man helt bortsett från risken att någon som kommer till vaccineringen redan kan vara smittad utan att veta om det och smittar ner några av de andra som sedan för smittan vidare till andra som ska skyddas? Hur har man tänkt egentligen? 
Själv hade jag nog inte låtit vaccinera mig under sådana omständigheter, man vill nu inte riskera att bli smittad under själva vaccinationstillfället. 
Att vaccineringarna nu har börjat är jättebra, men dom måste genomföras på ett ansvarsfullt och väl genomtänkt sätt,
Kommentarer

Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka " R 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar