Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 8 maj 2020

Idag begravs gamle vännen Palle

IDAG begravs Paul Engström från Föra - "Palle" kallad, en gammal vän sedan jag gästspelade i Göteborg alldeles i början på sjuttiotalet och vi hann klämma åtskilliga öl tillsammans. Och jag alltid kunde kinesa på en madrass på golvet i Palles enkla bostad i Västra Frölunda.
Vid den tiden studerade jag livet på - jag överdriver inte - samtliga ölschapp i Göteborg, vilket resulterade i en handritad karta över staden med alla ställen markerade som skötsamt folk helst borde undvika att besöka. Vilken kom i tryck lagom till staden Göteborgs 350-årsjubikleum. 
Palle å sin sida studerade kärnfysik vid Chalmers när han inte mekade med rallybilar. Återkomna till Öland efter ett trevligt år i Göteborg tog jag friheten att ge honom professors titel. 
Många hyss hittade vi på under tiden i Göteborg och mycket skoj hade vi tillsammans. Våra tilltänkta karriärer som kringvandrande skärslipare på landsbygden blev det dock ingenting av. 
Palle kom med tiden att påbörja ett sunt liv med joggande som specialitet medan jag skulle förbättra kommunen. Så vi träffades bara ibland. Senaste gången var för många år sedan då hans hälsa fått sig en ordentlig törn och han kände sig sviken av någon som stått honom nära. 
Hoppas det sedan kom att bli lite bättre för dig!
Och nu kan jag tyvärr inte komma till begravningen som börjar klockan ett i Föra kyrka. Som sjuttioplussare får man ju hålla sig hemma, hur ont det än kan kännas en sådan här gång. 
Klockan ett ska jag i alla fall tända ett ljus för dig! 
Tack Palle för allt trevligt som vi haft tillsammans!
                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar