Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 19 oktober 2020

Rädda den öppna Marknadsplatsen i Borgholm för allmänt ändamål!

En medborgare i vår kommun skrev till mig för en tid sedan: 

- Tråkigt att en fotbollsplan ska anläggas på marknadsplatsen. Massor av blommor och örter försvinner. Undrar vad bina och insekter tycker om detta. Var är alla naturnördar? Du brukar ha åsikter om det mesta, men även du är tyst.    

Det här var något som helt hade gått mig förbi. Tydligen har det stått att läsa om detta på Ölandsbladets sportsidor, men om det är något som jag helt hoppar över när jag läser tidning så är det just sportsidorna, eftersom sport inte intresserar mig det minsta.  

Men jag kollade upp saken och fann ett förslag till avtal som tydligen grabbarna i kommunledningen (kommunstyrelsens arbetsutskott) har godkänt redan i maj, där ett på en karta mycket exakt angivet området vid Mejeriviken -större delen av Marknadsplatsen - skulle upplåtas till en idrottsförening som fotbollsplan.   

Det var dock väldigt luddigt angivet hur de skulle upplåtas samt under vilka förutsättningar.

  

Man kan ju tycka att Marknadsplatsen behövs för såväl Borgholms marknad som många andra arrangemang som behöver stora öppna ytor. T ex cirkusar som varje år brukar besöka Borgholm, nöjesarrangemang och mässor, hästhoppningstävlingar m m. Där finns också hundbad och området är också populärt för stadens hundägare med sina hundar.


Fotbollsplanen på 85 x 60 meter skulle ligga mitt på detta grönområde och med denna synnerligen olyckliga placering låsa upp marken så att andra nämnda arrangemang inte får den plats de behöver.   

Utsikt över Maknadsplatsen från början av Sjöstugevägen med den tilltänkta fotbollsplanen inritad med färg (här sedd från kortsidan på 60 meter))

Detta måste givetvis ändras så att något så tokigt inte blir verklighet. Även om vi har ett tävlingsinriktat kommunalråd så får ju inte fotboll gå före allt annat, det måste ju finnas någon gräns för hur man kan prioriterar! 

En bättre placering för fotbollsplanen - om det nu inte räcker med den idrottsplats som redan finns i Borgholm och det fotbollsplan som finns i Köpingsvik vore att utnyttja en del av den outnyttjade öppna marken mellan Dovreviken och Sjöstugeområdet.   

Öppen mark mellan Dovreviken ...
... och Sjöstugeområdet


Bara för att nämna något av olika alternativ om dom små liven som ska spela fotboll inte får vara på konstgräsplanen i Borgholm och inte orkar cykla dom tre kilometrarna cykelväg ut till Köpingsvik.
Foto: Per Lublin 
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar