Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 27 juni 2020

Veckans parkering x 3

Vid halv niotiden i onsdags kväll dök det upp. Det konstiga fordonet som det hade växt upp liksom en jättesvamp ur taket på, och som nu stod parkerat utanför gamla RIA-butiken (numera massageklinik) på Västra Kyrkogatan 28.
Vad var det för något? En ny typ av husbil med uppblåsbar sovalkov på taket? Något som man om några år skulle komma att se massor av? Kanske man då skulle minnas den här gången  när man såg den allra första och undrade vad det kunde vara?
Konstigt fordon utanför Västra Kyrkogatan 28
Nästa morgon - när det var absolut parkeringsförbud där från klockan 6 till klockan 9 så stod det konstiga åbäket fortfarande kvar. Vid närmare beskådan visade det sig vara belgiskskyltat och hade text på sidorna som antydde att det tillhörde ett företag i Oostende. Det verkade som om det sov folk i det och att man använt gatan som toalett (urinoar). Vid halvnio-tiden hade de som befann sig därinne tydligen vaknat och körde därifrån.
Absolut parkeringsförbud kl 6 - 9 alla dagar
Sovhotell med belgiska registreringsskyltar...
... och urinoir på gatan!
Det hela kunde kanske utnämnas till veckans parkering.
Var dock tveksam till om jag skulle skriva om det här på bloggen, för sist som jag skrev ett blogginlägg om en märklig parkering, så fick jag verkligen på tafsen med flera kommentarer där jag inte var mycket värd. Jag hade pekat ut någon - hette det bl a - och det var inte bra. Och inte ville jag ju nu heller framstå som ”En man som heter Ove” i filmen med samma namn. Så jag lät vara. 
På torsdagskvällen dök åbäket upp igen, men hade nu istället parkerat vid Västra Kyrkogatan 20 - på andra sidan Storgatan - där det numera är väskförsäljning och ett tag var matbutik i postens gamla lokaler. 
Och stod kvar där nästa morgon även under där då gällande parkeringsförbud.
Nästa morgon igen vid Västra kyrkogatan 20 ...


... och även där parkeringsförbud!
Och nu får jag erkänna att det verkligen frestade att börja skriva om det. Men jag lyckade ändå hålla igen. Och sen rullade ju åbäket iväg även den förmiddagen.
Fast nu på morgonen idag upptäcker jag att fanskapet åter står nere på gatan vid torget, nu utanför ytterporten till Västra Kyrkogatan 24. Och Ove vaknar till liv hos mig. Så nu djävlar ska det skrivas och publiceras! Tredje gången gillt!
Förmodligen har det förbannade ekipaget stått där hela natten och bryter nu medvetet mot morgonens parkeringsbud.
Och nu har man tömt luften ur schabraket på taket och ska antagligen ge sig iväg innan parkeringsvakten vaknat till liv och kommit till torget.
Nu vid Västra Kyrkogatan 24. Tredje gången gillt!

Myndigheter som har att beivra sånt här, se till att göra det istället för att jaga borgholmsbor som råkar parkera några minuter för länge!
Jag ställer gärna upp och vittnar - och bidrar med mina fotografier. Jag har fler.
Tveksamt om vi verkligen har någon glädje av sådana besökare som kanske inte lämnar efter sig mer än lite piss på gatan och eventuell en drås covid-19-virus från hårt coronadrabbade Belgien!
Fotoserie: Per Lublin
Kommentarer
 Relaterat inlägg:
Veckans parkering - fredag 22 maj 2020

Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar