Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 24 juni 2019

En pigg 60-åring som firades i lördags

Helt fyllerifri och traditionell midsommar firades på lördagens midsommardag på Himmelsberga. Där man samtidigt firade museets 60-årsdag. Dagen till ära med fri entré. 
Så - d v s fri entre för alla ölänningar - borde det alltid vara vid midsommar, så kanske Himmelsberga kan återvinna sin tidigare status som den öländska midsommarens centralpunkt och ett slags öländskt samlande centrum - en status som tyvärr snabbt försvann med den barske kapten Anders Nilssons alldeles för långa tid vid rodret som intendent på Himmelsberga(1987 - 2008). En dag som avslutades med smakprov av några bitar ur ett öländskt folklustspel, skrivet av museets initiativtagare doktor Bertil Palm någon gång på femtiotalet, som Theatre Fruticosa kommer att spela på Himmelsberga under ett par veckor framöver.
Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka R
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar