Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 22 december 2012

Ingen dager synes än .... Jo förresten!


Igår var en märklig dag.  
Enligt mayafolkets kalender så skulle det vara den sista dagen på jorden. Och maya-folket är ju ett urgammalt folkslag med en högt utvecklad civilisation långt före vår, så dom borde ju veta.
 
Enligt en annan teori skulle det klockan tolv minuter över tolv övergå till att bli ljusare och ljusare på grund av det så kallade vintersolståndet. 
Men inte fan blev det ljusare heller. Det blev bara mörkare och mörkare allt efter som eftermiddagen fortskred.
 
Och så blev det riktigt mörkt.
 
Sen kunde man ju fundera, Vilken av de båda teorierna skulle gälla? Skulle solen nånsin mer gå upp?
 
Natt och fortsatt mörker. Enligt köksuret som fortsatt tickar borde natten nu övergå till morgon. Men ingen dager synes än.
 
Hade Maya-kalendern rätt? Var det igår som var den sista dagen?
 
Så - medan jag skriver dessa rader - kan jag plötsligt skönja ett ljusnande över Borgholms norra himmel! En ny dag är i sikte!
 
Verkligheten fortsätter - så här dan före dan före dopparedan.
   
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar