Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 2 december 2012

Kloka ord som tål att läsa om och om igen! Inte minst av kommunens politiker


Den här veckan vill jag avsluta med att återge in insändare i Ölandsbladet i torsdags för dem som eventuellt skulle ha missat den. För alla andra tål den att läsas om igen:
  
"Jag skulle slå mig blodig för byskolorna"

Idag är vi alla förlorare. Kommunfullmäktiges beslut att välja Runstens skola för avveckling glädjer knappast någon. Jag tror inte heller att de som röstade för att behålla Gärdslösa skola känner någon större glädje. Idag är stämningen tryckt på östra Öland. Vad var det som hände? Inser politikerna vad de har beslutat om? Borgholms kommun håller på att stympa sig själv för att rätta till ekonomin. Man letar efter det billigaste alternativet. Ett oerhört kostsamt sådant. 
   Jag vill inte vara pessimistisk, men är övertygad om att Gärdslösa skola bara tillfälligt har köpt sig tid. Snart står även denna fina skola på tur. Jag har själv inga barn och bor alldeles vid skolgränsen. För mig är det närmre till Gärdslösa skola än den skola jag själv växte upp med – i Runsten. Jag berörs inte direkt men det smärtar mig att se vad som håller på att hända. Mörbylånga kommun satsar stort på Gårdbys och Glömminges skolor. De byggs ut och skall stå färdiga nästa höst då Runstens lägger ner. Om fler än tio av Runstens nuvarande elever väljer att sätta barnen i en av dessa skolor så kommer Mörbylånga kommun att stå för skolskjutsen. I ljuset av detta tror jag att föräldrarnas hot med att flytta sina barn till Gårdby är ett fullt realistiskt och enkelt val. Barnen får behålla sina skolkamrater och slipper att slussas till Borgholm när de börjar sexan. 
   Borgholms Kommun förlorar pengar på varje elev som väljer att göra sin skolgång i grannkommunen. Konsekvensen blir ytterligare besparingar och neddragningar. Fortsätter detta så har snart östra kommundelen inte en enda skola kvar. Öland är på väg att bli ett museum - sevärt men inte speciellt attraktivt att bo i. Inget beslut är oåterkalleligt. Om jag var kommunpolitiker så skulle jag slå mig blodig för byskolorna. De är den sista sammanhållande länk som finns kvar i dessa områden. Det som gör Öland unikt är dess fascinerande landsbygd. Två byskolor med ökande elevantal, två socknar med genuin entreprenörskap och framåtanda har ställts emot varandra. Jag förstår inte logiken och ser en kommun som monterar ner sig själv. Tänk om politiker, det är inte för sent att stå upp för ett levande Öland! 
      
Harald Erici, musiker och producent, Långlöt

Kunde det sägas bättre?
   
Vill Du kommentera, klicka här!
  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar