Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 14 juli 2018

Årets almedalsvecka

Som jag nämnde i ett inlägg i söndags så har jag varit i Visby under Almedalsveckan även i år. Eller om ni hellre vill kalla den Ljugareveckan
Ett år när det ska hållas allmänna val så blir ju politikerlögnerna den veckan betydligt fler än under en Almedalsvecka när det inte är valår. Ändå var det inte politikerna som var mest i rampljuset vid årets Almedalsvecka. Det var istället ett par grupper med naziideal som lyckades komma i fokus genom att medvetet uppträda provocerande. Medan polisen i princip bara stod och tittade på. Vid några tillfällen gav dom sig nassarna på ensamma kvinnor som dom knuffade och slog till marken. 
Det var vid sådana tillfällen som organisationen KRIS (Kriminellas Revanch I Samhället) grep in och gjorde sig till Almedalens hjältar genom att göra polisens jobb och visa att dom vill ha ett tryggt samhälle. Nassarna blev ganska spaka när dom förre detta kåkfararna kom och satte dem på plats. 
Annars var det nog den nordiske "hotellkungen" Petter Stordalen som drog den mesta uppmärksamheten till sig. "En svenske i en norsk kropp" som han kallade sig när han på tisdagen iförd svensk landslagströja skålade i champagne med tusentalet inbjudna till ett jättemingel i sin stora hotellträdgård i Visby. Och sen bjöd dem att se en fotbollsmatch från världsmästerskapen i Ryssland med det svenska laget inblandat i direktsändning via en enorm storbildskärm i det fria. 
Och fotbollandet i Ryssland kom också att i sätta sin prägel på årets Almedalsvecka. De gånger under veckan som det svenska laget deltog i någon av VM-matcherna så låg nästan alla seminarier och allt annat nere och överallt såg folk istället på TV. Man visste på förhand när det var dags för svenskt deltagande i VM-spelet för då uppträdde väldigt många "almedalare" i blågul klädsel redan från morgonen. 
Men visst fanns naturligtvis även den aktuella rikspolitiken med i bilden med dagliga utspel från diverse politiker. Den här mannen som dök upp en morgon på Strandgartan - klädd i rött trots att svenska VM-landslaget skulle spela samma dag - får symbolisera samtliga dom rikspolitiska partierna och deras företrädare. Oavsett partifärg. Ganska tomt i säcken som är uppblåst med luft. Dom förväntade klapparna lär utebli den dagen den sorgen och besvikelsen kan bli stor.


I övrigt var det fler än någonsin som besökte årets Almedalsvecka - 50 år efter att Olof Palme höll det första talet i Almedalen 1968 - på en flakvagn som gotländska socialdemokrater - som inbjudit Palme - hade rullat dit. Det kom sedan bli att bli en årlig en tradition att Palme stannade till och talade där vid passerandet av Visby på vägen mellan Stockholm och sommarstället på Fårö. Almedalen höll på att utvecklas till ett "Palmedalen" när andra partiledare kom på att även dom ville komma dit och tala och så småningom fick riksdagens partiledare varsin dag under en vecka. Med åtta partier i riksdagen är veckan för närvarande åtta dagar lång. I år började den på söndagsförmiddagen den 1 juli med en procession från Hamnplanen ledd av biskop Thomas Petersson i Visby stift Thomas Pettersson och därefter en högtidlig invigning på Almedalsscenen med bandklippande och ballongsläppande av kulturminister Alice Bah Kuhnke (Mp).
 
Hur många som i år besökte Almedalsveckan vet jag inte, men det var nästa 4500 olika seminarier och andra evenemang att välja emellan att delta i under veckan. Och chanserna att få sig en prat med en makthavare eller spännande sakkunnig var stora för besökarna lite här och där. Många var där på skattebetalarnas bekostnad - med sitt boende betalt av statlig myndighet eller någon skattefinansierad organisation. Man får inte glömma att Almedalsveckan - där en massa höjdare hela tiden äter och dricker gott på skattebetalarnas bekostnad - enligt senaste uppgift som jag hört om årets Almedalsvecka - kostar skattebetalarna 100 miljoner kronor - således tusen gånger så mycket som dom 100 tusen kronor som Gudrun Schyman bokstavligen lyckades bränna upp under en julimorgon i Visby för åtta år sedan.
Statsminister Stefan Löfven (S) som förra året var lite för fin för att besöka Almedalen - och istället valde att åka runt på en rundresa i landet för att träffa folk som han kallade det - fick i år ta skeden i vacker hand och finna sig i att åka till Almedalen som alla andra partiledare. Allt annat hade varit politiskt självmord för honom. 
Själv har jag aldrig varit i Almedalen i egenskap av politiker. I första hand har jag varit där som tecknare och som intresserad av olika ämnen vid seminarier. Får väl erkänna att jag ibland har försökt lägga några väl valda ord på vägen när jag träffat folk med inflytande. Samt att jag aldrig släppt tanken på återskapande av reguljär båttrafik mellan Öland och Gotland och även i år träffade rederifolk. 
Det brukar märkligt nog inte vara många ölänningar eller personer med ölandsanknytning som man träffar under Almedalsveckan i Visby och jag har ju den ovanan att varje år försöka återge vilka ölänningar eller "halvölänningar" som jag har träffat under veckan i Visby.
Den förste var Bertil Lundgren (Mp) från Borgholms kommun som jag träffade vid ett par tillfällen. Därefter en skäggig Mikael Almqvist (tidigare KD och vid senaste valet Framtid, numera Dåtid Öland) tillsammans med pingstpastor Seved Eriksson från Södvik som jag stötte ihop med på Sankt Hansgatan. På onsdagen kom Ilko Corkovic (S) fram och hälsade på mig när jag var igång med en teckning på Donners plats. Han skulle tydligen lyssna på Stefan Löfvén nästa dag. Samt träffade jag på en allmänt intresserad kommunmedborgare från Borgholm - Lillan Unger - i Almedalsparken när veckan led mot sitt slut. 
Från grannkommunen Mörbylånga träffade jag Richard Berglund från Ölands Djurpark som var där för Sveriges Tivoliägares intressen samt Anne Oskarsson (SD) och hennes make Eric Rosenlund, bosatta i Bröttorp i Norra Möckleby, men som bygger hus på norra Öland för att så småningom bli bosatta i vår kommun.   
Andra som med ölandsanknytning som jag träffade under årets Almedalsvecka var Peter Bredmar, bosatt i Stockholm men med rötterna i Borgholm och Bredsättra, Anna Hedh, eu-parlamentariker (S) som nyligen flyttat från Mörbylånga till Kalmar samt en sommarölänning från Segerstad.
Nästan ett dussin nämnda och jag hoppas att ingen är glömd. Rätta mig isåfall!
Att Visby - med sin historiska atmosfär och sin blomsterprakt - är en fantastisk stad att vistas i vet ni väl alla, så det behöver jag ju inte tjata om.
Foto och teckningar: Per Lublin 
Kommentarer
Relaterat inlägg:
Att vara affischpojke i Almedalen - att vara med när något händer - söndag 8 juli 2018   
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar