Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 31 juli 2018

Osynlig "blodmåne"!

Och i fredags var det också ett astronomiskt himlafenomen. Sent på kvällen.Tjugohundratalets längsta månförmörkelse fick jag bud om på Facebook. Begav mig upp på Köpings klint för att beskåda den från en hög punkt. Där var fullt av folk ute i nattaskummet. Kanske ett femtiotal personer. En del uppflugna på domarringarnas höga stenar. Mobiltelefoner lyste i mörkret. Snart insåg jag att alla var ute i samma ärende som mig - att beskåda månförmörkelsen. 
Men det var nu inte så mycket att se. Månen syntes nämligen inte alls. Trots att det egentligen skulle vara fullmåne och sikten var klar. Till slut kunde man ana sig fullmånens kant, en synnerligen tunn cirkelformad strimma av små, små röda fläckar som nätt och jämnt kunde skönjas på himlen närmast vattentornet.  Hojtande ungar som förväntat sig en stor blodröd måne verkade besviken, det hade ju talats om "blodmåne"!
Så småningom stod  månen som en ljus skugga över toppen  på Köpingsviks vattentorn.
"Blodmåne" över toppen på vattentorn. Titta noga i bildens nedre del!
 Någon som förhoppningsvis har bättre bilder?
Foto: Per Lublin

Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar