Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 29 augusti 2019

Hur mycket bryr sig kommunledningen egentligen om norra Öland norr om Löttorp?

Har fått tillstånd från brevskrivaren att publicera detta brev skrivet uppe i Grankullavik:

Från Grankullavik går det inte längre någon buss, bara närtrafik. De har grävt upp samtliga busshållplatser norr om Byxelkrok.

Man får i bästa fall vänta 2,5 timmar för att komma söder ut med buss efter 09.10.från Löttorp.


Och kommer man senare än 14.30 söder ifrån så får man vänta till 20.45 för att komma hem

till Grankullavik, annars får man bara vänta ca 2,5 timmar (tänk en vinterdag när det stormar å snön faller!).

När det gäller helger och du skall åka hem ifrån Kalmar så får du ligga på hotell till måndag morgon för att komma till Grankullavik


Detta har framförts till såväl Klt:s ledning som ledande politiker i Borgholm, så det är inget nytt. Men utan reaktion.


Så Klt har lyckats att lägga Närtrafiken så att man inte skall kunna åka buss med rimlig väntetid från Löttorp.


Jag har fört denna fråga med vårt kommunalråd Ilko, han tyckte jag som pensionär skulle ta cykeln till Byxelkrok och åka buss därifrån, men ifrån Byxelkrok är inte kommunikationerna mycket bättre. Men det är inte alla som kan cykla (med barnvagn eller

rollator skulle det vara omöjligt).

Men han svarar inte gärna på frågor om detta, och desto mindre gör han.


Så löften om en levande landsbygd i Borgholms Kommun existerar inte efter valet i höstas.


Detta gäller även fiberutbyggnaden.


Så norr om Löttorp - Byxelkrok är nästan en öde  kommunikations- och fibermiljö.


Så vem vill flytta hit?


Jag är sommar ölänning sedan 40 år tillbaka och fastboende sedan 6 år, väntar på min fru som går i pension till

våren och då skulle kunna flytta hit, men vem vill bo på Norra Öland när kommunens ansvariga låter denna delen av ön behandlas på detta sätt.

Per Einarsson  tel 0737 80 12 67
                                  
Nog är det rent ut sagt för djävligt att det ska behöva vara på det här sättet och att vår kommunledning inte ska kunna ta tag i det här. Alt vackert tal från det hållet om att norra Öland ska leva blir ju på det sättet bara ett hån!
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar