Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 14 januari 2022

Summering av Julen

JULEN ÄR NU ÖVER och det nya året har pågått under två veckor. Vi blickar bakåt över julledigheten och försöker blicka framåt. I varje fall gör jag det.

 

Det kom ingen jultomte till mig den här julen heller. Kanske beroende på att jag under det gångna året inte alltid har varit helt snäll. Eller - förhoppningsvis - bara för att det saknas öppen eldstad (och därmed ingång via skorsten) i lägenheten där jag bor.

  

Hade redan innan jul sänt iväg en önskelista till honom, men vet inte om han har sett den:



Låt mig försöka pricka av:


   1. Mer fred och mindre våld på jorden o s v …

Behöver bara nämna Ukraina, Afghanistan, Etiopien och Hongkong så förstår alla att denna önskan har det inte hänt något med.


   2. Att coronan försvinner etc …

Nämner bara omikron och de senaste veckornas rekordartade smittspridning, så är det lika illa med denna önskan.

     

   3. Att människorna är mer rädda om naturen och klimatet.

Jojo, skräp och fimpar överallt - trots nya lagen. Och folk kör fortfarande bil till diverse möten, helt i onödan när det faktiskt går att vara med på distans.

   

    4 och 5. 

Här finns det fortfarande gott hopp om att önskningarna ska gå i uppfyllelse. Heja Jultomten!


I övrigt har julen för egen del bestått av god mat och dryck, synnerligen begränsat men desto roligare umgänge med nära och kära samt avsaknad av digital julotta på Öland.

  

Per Lublin

ansvarig utgivare för Ölandsbloggen

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar