Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 1 april 2022

Inget aprilskämt från mig i år!

Har genom åren haft för vana att hitta på aprilskämt till Första april. Ibland mer eller mindre lyckade, ibland bara dumma och fåniga. Men jag har fortsatt år efter år.

Har också låtit mig luras. Både i tidningar och på annat sätt. Hörde till dem som på kvällen den första april lyckades fixa en gammal nylonstrumpa att klippa sönder för att breda ut över min sjuttomtums TV-apparat i tron att därigenom kunna se TV i färg, den gången som Kjell Stensson satt i TV-rutan och lurade svenska folket. 

 Men nu, när falska nyheter har blivit en del av det dagliga livet och sprids av stater som en del av - och som en motivering för - krigföring, när falska nyheter blivit något som man ständigt måste vara på sin vakt emot och något som politiker och statsmän helt ogenerat tillgriper för att förvränga verkligheten, då känns aprilskämten som något som man kan vara utan. 

 Detta i en värld där ledaren för världens största land lyckas lura i en massa undersåtar att han inte för något krig när han bombar sönder ett grannland utan att det istället är omvärlden som vill förstöra Ryssland. Eller där skådespelare får klä ut sig till Ukrainas president, förställa rösten och sedan uppmana ukrainarna att ge upp sitt försvar av sitt land och ”gå hem”. Då är aprilskämtande inte roligt längre. 

Följaktligen kommer jag inte att bjuda på något aprilskämt i år, varken här i Ölandsbloggen, på Facebook eller någon annanstans. Vill att folk ska kunna ha förtroende och tillit till att det som jag skriver stämmer med verkligheten och då gäller det för mig att leva upp till det på alla sätt så gott som jag förmår. 

Skulle jag någon gång skriva något påhittat, så är det viktigt att redan från början poängtera att det handlar om fantasi och inte någon verklighet, så att ingen kan bli lurad. 

 Tänk om våra politiker kunde göra likadant och sluta sprida sina påhittade floskler när det drar ihop sig till val! Floskler som låter bra men som inte har någon verklighetsförankring! 

Nu tänker jag sätta mig ner med en kopp kaffe och den respektabla rikstidningen Dagens Nyheter. Och där vill jag bara ha fakta och inga aprilskämt idag! 

Per Lublin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar