Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 23 juli 2012

Utöya - ett år efteråt


Den här morgonen för precis ett år sedan nåddes jag via radion av nyheten om ett sprängattentat i regeringskvarteret i Oslo, följt av att skottlossning förekommit på ett ungdomsläger på en ö ett stycke från Oslo. Först i en senare sändning nämndes något om själva omfattningen av skottdramat på ön. De ofattbart många dödsoffren!  
Den dagen det som om tiden stannade. Vi var många som grät var vi än befann oss, fast vi inte kände några av de dödade eller deras anhöriga. Det hela var så absurt. Att något sådant bara kunde hända!  
Igår var årsdagen av det blodiga massmordet på Utöya. Minnesceremonier i direktsändning både från Utöya och Oslo. Det var inte utan att tårar började rinna även igår.  
Vi har det rätt bra på Öland kan man tänka många gånger.
Men det kunde också ha hänt här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar