Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 16 november 2019

Bra med fåköl, Robert Aldestam, och låt oss alla rädda fåken! För egen del låter jag fåken fyka över bloggen i vinter

Inte så att jag önskar vinterstormar, men ordet fåk behöver tydligen räddas. 
I veckan har vi kunnat läsa i bladet om att   ord som ”fåk” riskerar att försvinna ur Svenska Akademins ordlista på grund av att det används för lite. Och därmed även "Ölandsfåken".
Är det månne klimatförändringen som bidrar till att ordet fåk inte används tillräckligt mycket? 
Det är tusentals ord som på sikt riskerar att möta samma öde. För vem kommer om femtio år veta vad en "qvislingregering", en "tornister" eller en "telefonlur" är eller kan ha varit? Då lär förmodligen ingen av dessa ord gå att slå upp i ordlistan. 
Idag kan vi i vår öländska tidning läsa att Robert Aldestam på Kackelbryggeriet - liksom av en lycklig slump - är på gång med att lansera folkölet fåköl, ett vinteröl som kanske kan hjälpa till att ordet "fåk" kan räddas. 
Bra Robert Aldestam! Låt oss nu alla dra vårt strå till stacken och stå upp och sjunga Ölandssången så ofta vi kan, om "vindarnas och fåkens" ö! 
För egen del ska jag bidra med att nu i vinter gå ut brett och lansera LUBBES BLOGG - medan fåken fyker över Gubbholms kommun på Öland!
Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar