Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 2 april 2021

En långfredagsbetraktelse

Apropå tuppar och påsk så undrar jag om det inte var just den här morgonen för så där en två tusen år sedan, så när som på cirka tio år, som en som hette Petrus i ett ödesdigert sammanhang räddhågat för tredje gången förnekade att han var en av Jesu lärjungar - just innan hanen gol! 
Detta enligt en skriftligt nedtecknad berättelse.
Med denna förnekelse skulle han den gången ha räddat livhanken. 
Samme Petrus blev med tiden den förste påven, helgonförklarad efter sin död och lär ligga begravd under Peterskyrkan i Rom. 
Mest är han kanske känd som Sankte Per, den som har nycklarna till himmelriket. 
Tänk vart rädsla och mänsklig feghet kan leda! 
Är det därför som så få av oss vågar vara rakryggade? Vad säger t ex ledamöterna i vårt kommunfullmäktige? 
Fundera på det när ni ser tuppen på torget. Den kommer också att gala.

 Kommentarer

Vill du se mina senaste inlägg, klicka R 

3 kommentarer:

  1. Ja (sankta) Per. Du kan beskylla mig av mycket, vilket du också gjort, men inte av att inte vara rakryggad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Marcel, det har jag heller inte beskyllt dig för! Det som jag påstått i min lilla betraktelse är att det få av oss som vågar vara rakryggade - och det kan du väl hålla med om när det gäller kommunfullmäktiges ledamöter? Dom flesta går ju lydigt i ledband.

      Du brukar ju däremot säga vad du tycker, så jag undrar ju lite vad du nu - när pandemier blir något vi får räkna med även i framtiden - tycker om att man fortfarande planerar att samla 80 sköra människor med tillhörande personal i ett och samma byggnadskomplex på Ekbacka istället för att ha äldreboenden i mindre enheter utspridda runt om i kommunen? Detta inte minst med tanke på smittrisken!

      Ha för övrigt en Glad Påsk tillsammans med Lotta!

      Radera
  2. Håller med att större grupper människor i riskgruppen inte är helt idealt. Samtidigt har vi kunnat hantera riskerna på ett bra sätt i våra särskilda boenden när väl utrustningen blev tillgängligt. Bra rutiner och personalens kunnande har kanske bidragit till att antalet smittade/insjuknade i just dessa boende har varit relativt lågt.

    Sedan i det bredare perspektivet hade jag också hellre sett fler små enheter, med enplanslösningar i attraktiva miljöer, precis som vi i äldreomsorgsberedningen aviserade. Så blev det tyvärr inte, och eftersom jag inte längre är med i "maktens korridorer" kan jag bara gissa varför det blev som det blev.

    Önskar dig en fortsatt Glad Påsk!

    SvaraRadera