Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 22 december 2010

Underbetyg på maten för de äldre


Att de äldre får betala överpris för den kommunala maten i Borgholm är väl allom bekant, inte minst riksbekant efter inslaget med den erfarne reportern Bo Holmström och Lisbeth Lennartsson i TV:s Rapport för en månad sedan.

Det lennartsonska försvaret för detta var att maten skulle vara bättre här än t ex i Oskarshamn de bara behövde betala hälften så mycket.

Lagom till jul kom resultatet av en landsomfattande undersökning där den mat som serverades betygsatts på en skala från ett till fem. Borgholms mat för de äldre fick bara "tvåor" på de olika äldreboendena, vilket förmodligen är sämst betyg i hela länet. Maten vid äldreboendena i Borgholms kommun var inte bara dubbelt så dyr som vid äldreboendena i Oskarshamn utan också hälften så god.

Så det verkliga skälet för det höga matpriset för de äldre i vår kommun är väl det som Lisbeth Lennartsson antydde i samband med TV-intervjun är väl att här gäller det att skinna de gamla så mycket det går för att rädda undan pengarna från dom anhöriga, som enligt Lennartsson "bara är ute efter arvet"!

Fy f-n säger jag, fast det snart är jul.

PS. Vid kommunfullmäktigemötet i måndags när bland annat alla taxor skulle bestämmas föreslog jag att priset för maten på kommunens äldreboenden skulle sänkas från nuvarande rekordhöga 130:- per dag till mer skäliga 95:-. Även detta lite väl högt, men jag ville försöka mig på en kompromiss. Förutom övriga ölandspartister fick jag endast med mig Erik Arvidsson (-) i voteringen. Alla de övriga 37 ledamöterna i kommunfullmäktige ville behålla det höga matpris för de äldre som bidragit till att skämma ut kommunen.

2 kommentarer:

  1. Du skriver "Alla de övriga 37 ledamöterna i kommunfullmäktige ville behålla det höga matpris för de äldre som bidragit till att skämma ut kommunen."
    Vilka äldre är det som har skämt ut kommunen?

    SvaraRadera
  2. Hej du anonyme!

    Det går att missförstå om man vill. Det är naturligtvis DET HÖGA MATPRISET som har bidragit till att skämma ut kommunen, inte de äldre!

    Förstod du inte det?!

    Hälsningar
    Per Lublin

    SvaraRadera