Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 12 maj 2012

Öland spirar på Ölands dag!


Öland spirar och idag är det Ölands Dag.
Årsdagen av avskaffandet av den kungliga djurgårdsinrättningen på Öland. Det var nämligen just den 12 maj fast så länge sedan som år 1801 som man på högsta ort i Stockholm beslutade att ge Öland fritt från detta särskilda kungliga förtryck som Öland utsats för under så väldigt lång tid.
På den tiden fanns ju varken radio, TV, telefon, twitter eller datorer, så det tog ett par veckor innan det för ölänningarna efterlängtade glada budskapet nådde Öland och kom att läsas upp från predikstolen i alla Ölands kyrkor. Det snabbaste sätt var som brev med olika hästdragna postdiligenser på långa och dåliga vägar mellan Stockholm och Kalmartrakten med åtskilliga övernattningar, därefter med rodd eller seglandes med snipa över Kalmarsund och sedan med postryttare från Stora Rör till berörda befattningshavare på Öland.
Befrielsen från den kungliga djurgårdsinrättningen gjorde verkligen att Öland kom att spira. Jordbruksnäringen blomstrade upp, handeln tog fart och gjorde att Öland efter ytterligare femton år också fick en egen stad, Borgholm.
Och nu spirar Öland på på nytt.
Hissa den gröngula fanan!

2 kommentarer:

  1. Nu när du sen mycket länge inte gör några gubbar, kan du då inte lägga ut spektakulära eller intressanta bilder? En bild idag från något av Öland Spirar hade ju varit kul.

    SvaraRadera
  2. Hej Anne!

    Jo det är ju ett tag sen det blev några nya "Lubbe-gubbar" men vad tycker Du om "Ropet" (teckningen som jag lyckats peta in i mitt senaste inlägg nu den 14 maj)?

    Den är väl spekulativ om något!?
    Att hamna i 800-miljonersklassen vore ju inte alldeles fel.
    Och så håller vi tummarna för en alltigenom lyckad auktion på löärdag!

    Kul att Du följer min blogg.

    PS. Har tecknat några sparrisar att försöka symbolisera Öland spirar med men jag vet inte om dom kommer att hamna på bloggen.

    SvaraRadera