Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 7 juli 2016

Vad krävs för att få bli landshövding? Återgår till mitt sommarlov

Hade ju inte trott att en händelse på fastlandet skulle kunna få mig till tangentbordet under mitt sommarlov från bloggskrivandet. Nu blev det så i alla fall och passar därför även på med en liten fundering i sammanhanget: 
Hur ska man bära sig åt för att bli landshövding nu när jobbet är ledigt på nära håll? 
Dåvarande fackpampen Björn Rosengren gick på porrklubb för fackets pengar men försvarade sig med att han inte visste att han var på en porrklubb, eftersom det var så rökigt i lokalen att det inte gick att se vad som försiggick därinne. Han fick därefter istället bli landshövding i Norrbottens län. 
Sedan var det dåvarande rikspolischefen Björn Eriksson som körde väldigt mycket för fort framför en förskola, där det var hastighetsbegränsat till trettio kilometer i timmen. När han blev stoppad av ett par poliser försökte han få dem att inte rapportera genom att påpeka att han ju var deras högste chef. Efter den fadäsen fick han istället bli landshövding i Östergötlands län. 
Och så har vi moderatpolitikern Per Bill, vars politiska karriär tog slut efter att han gjort bort sig med barnvagnsfylleri och börjat slåss med den kvinnliga vakt som hejdat honom. Han har istället fått bli landshövding i Gävleborgs län. 
Så vad krävs nu för att få bli landshövding i Kalmar? 
Tills vidare återgår jag till mitt sommarlov. 
Plats för kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar