Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 28 oktober 2018

Ett uppvaknande till normaltid och höst

Vaknade denna morgon upp till att klockan var strax före fyra fast hon enligt en vanlig klocka - en sådan som inte justerar sig av sig själv - var strax före fem. Det tog några sekunder innan jag erinrade mig att det var nu som det äntligen hade återgått till normaltid och mänskligheten skulle få en timme tillgodo. Måtte den aldrig mer tas ifrån oss!
Fick också veta att det sedan i tisdags - den 23 oktober - varit höstöver hela Öland och sommaren var slut.
På sydligaste Öland hade hösten kommit redan den 18 oktober - två dagar efter Cementas chockartade besked. Sånt påverkar förstås.
*) Fotnot: Hösten ankomst beräknas enligt SMHI till när dygnsmedeltemperaturen understigit nollpunkten fem dygn i sträcken och anses då ha infallit under det första av dessa fem dygn.

           
Relaterat inlägg:  
Cementa tänker avveckla sin fabrik i Degerhamn. Vad blir nästa? - tisdag 16 oktober 2018

Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar