Det ser illa ut för färjetrafiken mellan Öland och Gotland. Med alltför få passagerare hotar nedläggning av linjen Visby - Grankullavik.
Intresset för den linjen har väl inte heller varit så märkvärdigt stort från gotländskt håll som man har låtsats. Många på den sidan ser kanske hellre att turisterna åker direkt över till Gotland från svenska fastlandet än att de gör av med pengar på Öland på vägen till Gotland.
På annat sätt kan jag inte se någon förklaring på Destination Gotlands och rederiets val av fartyg, turlista och turtäthet för trafiken mellan öarna.
Det är svagt av den politiska ledartrojkan i Borgholms kommun – Lisbeth Lennartsson (c), Eddie Forsman (m), och Sune Axelsson (s) – att de inte med kraft krävt mer och bättre färjetrafik för de pengar som Borgholms kommun trots allt har satsat. Jag förstår inte hur dom har kunnat tillåta turlistorna att bli så dåliga att det den här sommaren inte ens varit trafik mellan öarna varje dag.
Det säger sig själv att ju sämre turtäthet man har, ju färre blir det som alls är intresserade av att åka med linjen.
Hade jag fått vara med och påverka, så hade det funnits möjlighet till att göra dagsturer över till Visby från Ölandssidan. Många campingturister i Böda - och ölänningar med för den delen - hade säkert utnyttjat möjligheten att åka över till Visby på morgonen, strosa omkring där en hel dag och sedan åka tillbaka till Öland på kvällen. Detta – som kunde ha ökat passagerartrafiken mellan öarna avsevärt – har Destination Gotland missat, och vad jag förstår så har inte heller den politiska ledningen i Borgholm brytt sig så mycket om den saken. Enligt överenskommelsen som ingicks innan man satsade på att starta färjetrafiken mellan Grankullavik och Visby (som krävde investeringar av Borgholms kommun), så skulle Borgholms kommun kunna påverka turlistorna. Men den möjligheten har man dåligt tagit tillvara.
Eddie Forsman (m), som helt fräckt har velat ta åt sig äran för att färjetrafiken mellan öarna kom igång för ett antal år sedan, har i själva verket varit med och schabblat så att en färjelinje som egentligen borde ha alla förutsättningar att bli en succé nu lider av bristande passagerarunderlag och hotas av nedläggning.
Den politiska ledningen i Borgholm borde också ha krävt att trafiken bedrevs med ett fartyg som verkligen klarade av inloppet till Grankullaviken, så att trafiken inte behövde bli inställd så fort som det blåser det minsta lilla.
Efter ett antal inställda turer från Grankullavik har det naturligtvis blivit fler som tagit det säkra före det osäkra och valt att åka från Oskarshamn istället när de boka resa till Gotland.
Borgholms kommun måste nu med kraft verka för att färjetrafiken mellan öarna görs om så att den lockar fler passagerare och blir lönsam från och med nästa sommar!
Men till det behöver det nog vara andra i Borgholms kommunledning än den nuvarande ledartrojkan!
torsdag 5 augusti 2010
Färjan Öland - Gotland hotad. Schabbligt, Forsman!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Okej Per! Valet närmar sig. Alla sittande politiker ska få sig en sittopp! Emellertid, JAG tror inte att denna färjelinje, med bilar, är/var någon succé. Däremot har du nog rätt när det gäller dagsturer till Visby. "From and tobacco", som Brandeby uttryckte det, vore nog därför en god idé! Du kan väl starta ett litet rederi som fixar detta?
SvaraRaderaKanske skulle denna dagstur istället utgå från Kroken där Oskarshamnsfärjan lägger till idag?
Hälsningar från Entreprenören.
Hej entreprenör!
SvaraRaderaPå det sätt som färjelinjen Grankullavik - Visby har skötts (med fel båt, osäkra avgångar, fel tidtabell, för få turer och för höga priser) har den inte kunnat bli en succé.
Oavsett om den läggs ned eller inte, så tror jag också på en snabbgående renodlad passagerarbåt för dagsturer på sommaren till Visby.
Den kunde utgå från Borgholms hamn kl.8.00, "mellanlanda" i Byxelkrok och gå därifrån kl 9.30 och komma fram till Visby kl.11.30.
Från Visby kunde den gå kl.19.00, komma tillbaka till Byxelkrok kl. 21.00 och till Borgholm kl 22.30.
Under högsäsong kunde man då också sätta en extratur Visby - Byxelkrok - Borgholm - Byxelkrok - Visby mitt på dagen, vilket faktiskt skulle hinnas med, eftersom en turochretur-resa inklusive korta uppehåll tar sju timmar och inte mer.
Eftersom jag själv definitivt saknar startkapital och inte heller känner för att stå med mössa i hand hos banker, så är det där med att "starta ett litet rederi" ingenting för mig. Det gäller istället att få andra intresserade.
När det gäller sjötrafik till och från Öland - i olika former - så har jag faktiskt redan tagit en del kontakter med olika existerande rederier. Jag hjälper gärna till som rådgivare om någon vill satsa.
Tror Du Dig veta någon som är beredd att satsa, så hör gärna av Dig!