Nog är det otroligt! Brevet med kommunens viktiga överklagande av den horribla kammarrättsdom enligt vilken kommunen måste ansvara för hemtjänst åt "sommargäster" i upp till sex månader per år blev liggande någonstans i kommunens interna postgång istället för att omedelbart skickas till kammarrätten så att överklagandet skulle hinna registreras innan överklagningstiden gick ut.
Eftersom det bara var två dagar kvar av överklagningstiden när socialnämndens arbetsutskott hade fått överklagandet färdigt att skickas iväg, så borde naturligtvis överklagandet ha gått iväg med e-post och fax för att omedelbart kunna registreras som inkommet i tid.
Visst kan det vara lätt hänt för vem som helst att missa en överklagningstid för att man kanske inte har fått reda på det beslut som man velat klaga på innan det varit för sent, men att kommunens ansvariga politiker och tjänstemän missar det på grund av att man inte har förstånd att använda sig av något så enkelt som e-post eller fax, det är väl närmast obegripligt.
Nu missade Borgholms kommun således möjligheten att få kammarrättens dom prövad i högsta instans, Regeringsrätten. Andra turistkommuner runt om i Sverige har med spänning följt det här målet och hade sett fram emot att Borgholm skulle vinna i Regeringsrätten. Då hade det skapats ett efterlängtat prejudikat på att sommargäster inte har rätt att kräva mer än fyra veckors hemtjänst av en kommun där dom inte är skrivna. Nu blir istället Borgholms kommun utskämt i hela Sverige för detta sitt klanteri.
Och i "sommargäster" kan även i fortsättningen kräva att få hemtjänst utförd och bekostad av vår kommun upp till sex månader i sträck utan att deras hemkommuner behöver ersätta Borgholms kommun med ett enda öre. Allt på grund av klantaktig hantering av ett brådskande överklagande!
Det är oförsvarbart att inte kommunledningen - d v s Lisbeth Lennartsson (c) och hennes båda "medregenter" Eddie Forsman (m) och Sune Axelsson (s) samt högste tjänstemannen Lars Frick - har sett till att det finns fungerande rutiner hur förvaltningarna ska göra när det brådskar med att få iväg en handling som t ex ett viktigt överklagande.
tisdag 20 juli 2010
Oförsvarbart klanteri på högsta nivå
Labels:
Eddie Forsman,
Forsman (Eddie),
Frick (Lars),
Hemtjänst,
Kammarrätten,
Kommunledningen,
Lars Frick,
Postväsendet,
Regeringsrätten,
Socialnämnden,
Överklagningar
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar