Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 20 juli 2010

Plötslig långsemester


När jag igår sände iväg ett mejl till kommunens ytterst ansvarige (och dyraste) tjänsteman Lars Frick kom det automatiska svaret:
Hej

Jag är på semester och kommer tillbaka 13 oktober.

Vill du komma i kontakt med någon på kommunledningskontoret gällande just ditt ärende kan du maila planeringschef christer.petersson@borgholm.se eller kommunsekreterare marie-louise.johansson@borgholm.se så hjälper de dig.
Jag går annars igenom mina inkomna mail när jag kommer tillbaka.

Mvh
Lars Frick

Inte nog med att Lars Frick uppbär en månadslön på 56.200 kronor. Hur lång semester har karlen egentligen? Och kan han verkligen ha full lön under hela denna tid när han är borta?

Måste vara väldigt bekvämt för Frick att vara borta nu när frågorna kan börja hagla. Men dom rutiner som han är ansvarig för blir inte bättre för det! Missar blir inte ogjorda för att högste ansvarige tjänstemannen smiter iväg med svansen mellan benen!

2 kommentarer:

  1. En kommunchef måste väl alltid finnas till hands om något skulle hända. Men den där Frick kanske kommunen kunde klara sig utan.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt Kalle, i båda sakerna!

    Har man som ytterst ansvarige tjänsteman en månadslön på över femtiosextusen kronor, då innebär det faktiskt att man i en eller annan form alltid ska vara tillgänglig!

    Vad nyttan av Lars Frick beträffar så håller jag med om att det bästa för kommunen hade varit att helt och hållet slippa honom. Han är en belastning för vår kommun och har förorsakat kommunen många onödiga kostnader genom att ge politikerna dåliga råd. Dessutom ställer han till en massa onödigt krångel och onödig byråkrati och jag kan tänka mig att man på socialförvaltningen inte vågade skicka det skicka det färdiga överklagandet i det nu aktuella fallet med fax eller e-post direkt till domstolen, eftersom man fruktade för att Frick i så fall kunde bli arg. Frick som ju gärna vill vara nålsögat som allt ska passera genom har väl antagligen sagt till att all utgående post ska gå via internposten för sedan skickas ut centralt. Detta är nog huvudanledningen till den fatala missen nyligen!

    SvaraRadera