Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 14 juni 2011

Birger Jarl tuffar vidare. Borgholm nästa?

Vid en tillbakablick på vårens blogginlägg upptäckte jag mitt dystra inlägg från 1 april (faktiskt var det inget aprilskämt) om den anrika finlandsbåten Birger Jarl som sedan långliga tider kört Mariehamnskryssningar från Stockholm. Då verkade det som om hon gjort sin sista kryssningstur.

Lyckligtvis var det inte så illa. Efter vissa insatser från rederiets sida har hon fått tillstånd att fortsätta, så det blev bara ett mycket kortvarigt uppehåll i trafiken.

Man kan således fortfarande för en högst symbolisk slant göra Ålandskrysnningar med Birger Jarl, ibland med direkt bussanslutning (Silverlinjen)från Borgholm. Det har kommit flera erbjudanden med posten så jag borde ha kommit på att göra denna "rättelse" på bloggen tidigare. Men bättre sent än aldrig.
Och vad har då s/s Birger Jarl med Borgholm och Öland att göra?
Jo, bortsett från att det ett par gånger i månaden ordnas direktanslutning med buss till kryssningarna från Stockholm och det därmed erbjuds ett ganska billigt nöje för oss härifrån, så är det en av mina gamla hjärtefrågor att på något sätt återskapa passagerarsjöfart till och från Borgholm och att detta kunde kombineras med tax-free-kryssningar till Åland.
Där kommer Birger Jarl på ett ganska naturligt sätt in i bilden. Jag kan tänka mig så här:
Birger Jarl avgår vid sextiden på kvällen på Stockholm. Snabbstopp vid Mariehamn vid midnatt (för tax-free-försäljningsrättens skull) och sedan söderut via Stockholms ytterskärgård (Möja, Utö) och genom östgötaskärgården ner till Kalmarsund. Eftermiddagsuppehåll i Borgholm. Och sedan samma väg tilbaka via Mariehamn till Stockholm. Valfritt för stockholmarna att göra en envägskryssning med Birger Jarl tilll Borgholm och så buss tillbaka med sina inköp nästa dag. Eller att ha en "långkryssning" med med enbart båt, t ex på fredagskvällen från Stockholm, lördagseftermiddagen i Borgholm (med chans att bättra på dagskassorna för vår lilla stads torghandlare, butiker och matställen) och sen tillbaka till Stockholm mitt på dagen på söndag. Ett par nattliga uppehåll i Mariehamn på kanske fem minuter vardera lär väl inte många märka av.
Borgholm skulle då också kunna bli utgångspunkten från sydöstra Sverige för Ålandskryssningar (med bussledes tillbakafärd från Stockholm).
Det skulle vara ett plus om den iordninggjorda kajen vid Lantmännens i Borgholms yttre hamn äntligen kan få komma till sin rätt igen som anläggningsplats för sjöfart.
Har tidigare varit på rederiet vid ett par tillfällen. Kanske dags för kontakt igen? Borgholms kommun borde kunna bjussa på hamnavgiften.
Fotnot: Birger Jarl var ursprungligen ångfartyg men drivs numera av dieselmotorer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar