Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 11 juni 2011

Positivt vid öppet kommunstyrelsemöte


För en tid sedan tog Ilko Corkovic i en motion upp en sak som jag länge framhållit, och som Ölandspartiet också tagit upp i budgetsammanhang, nämligen att det är dags att skrota Ölands kommunalförbund. Bra Ilko!

Bra var också att han under det öppna kommunstyrelsesammanträdet i tisdags, när det pratades om kommunala besparingar, föreslog att när det skulle räknas på olika besparingsåtgärder så skulle också skrotandet av kommunalförbundet finnas med. Extra bra var att han fick igenom sitt förslag med röstsiffrorna 10 - 1. Den ensamma nejrösten, den som röstade emot, var Lisbeth Lennartsson (vice ordförande i kommunalförbundet, tidigare ordförande).

Nu väntar vi bara på bifall till motionen om att att samtliga kommunstyrelsemöten (till att börja med på försök under ett år) ska vara öppna och ske under full insyn. Jag har en känsla av att besluten kan bli klokare då än om de sker bakom lyckta dörrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar