Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 7 juni 2015

.


Opinionsledaren
  







Trafiksveket 


Verk som inte verkar vilja sköta sina uppgifter var rubriken på ett inlägg här den 28 april i år. Detta med anledning av den dåliga skötseln av våra rastplatser längs 136:an, som är Trafikverkets uppgift och där man från verkets sida bemöter kritiken med att hota med att lägga ner några rastplatser. Jag skrev lite raljant och ironiskt i inlägget: 
"- Och klaga inte på det bristande underhållet av våra järnvägar för då lägger Trafikverket helt enkelt ner järnvägarna! Det blir väl nästa budskap från något ljushuvud till "planerare" (på Trafikverket)."

Och tro det eller ej - nu HAR faktiskt något ljushuvud på Trafikverket kommit på att järnvägen mellan Kalmar och Linköping (Kustpilsbanan) borde läggas ner. Resandet på banan har minskat, säger han eller hon. Tacka fan för det, när vart och vartannat tåg är inställt och ersatt med "landsvägsbuss" p g a signalfel eller något annat mangkemang utmed banan, d v s bristfällig skötsel av det ansvariga Trafikverket! När man några gånger har köpt tågbiljett och ändå får åka "landsvägsbuss", då väljer man nog Silverlinjen nästa gång man ska resa till Stockholm. Då slipper man också bytet i Linköping och väntan på anslutande tåg som ofta är försenat p g a brister på stambanan. Så skyll inte det minskade resandet med Kustpilen på resenärerna, det är faktiskt Trafikverkets eget fel! Om banan sköttes som den skulle, så skulle trafiken fungera mycket bättre och dom som vill åka tåg också åka tåg!

Det vore ju en gigantisk kapitalförstöring att lägga ner en så viktig järnväg som Kustpilsbanan, när stat och kommuner redan har lagt ner så mycket pengar på den i modern tid - fram till att Trafikverket bildades och tog över ansvaret. Bl a blev den ju breddad till normalspår på sträckan Kalmar - Berga. Jag förstår till fullo dom upprörda känslorna!

När Trafikverket var helt nytt fick jag i uppdrag att komma dit och teckna i samband med något internt jippo som dom hade. Jag skulle illustrera hur bra allting skulle bli när Trafikverket nu skulle sköta våra järnvägar. Bl a skulle klockorna kunna ställas efter tågen! Ja, så sa man faktiskt! Jag får väl nu - med facit i hand - nästan skämmas för att jag ställde upp på det där.
  
Nyligen läste jag en insändare där skribenten kallade myndigheten för "Trafikvärket". Man kan ju också ta bort en bokstav från Trafikverket och skjuta in en annan så kan det bli Trafiksveket, vilket är precis vad det är! Det är ett stort svek mot trafiken i alla delar av landet utom möjligen storstäderna, där det byggs tunnlar och förbifarter för fullt.
  
Istället för att lägga ner rastplatser och järnvägar så är det väl själva myndigheten, Trafiksveket, som borde läggas ner! Dom pengar som idag går till detta missfoster till myndighet borde istället spridas ut till regionerna för att kunna användas för trafikändamål på bästa möjliga sätt!
  
-------------------------------------------------------------------

Tills vidare bör nog ölänningar på östra sidan där landsvägen är som gropigast passa sig för att klaga, för annars kommer nog Trafiksveket och stänger vägen för gott! 
Obs, glöm vad jag nu skrev, detta var ironi och inget tips till Trafiksveket!

Vill du kommentera, klicka här!
  
Vill du läsa fler av mina ledarartiklar, klicka här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar