Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 7 november 2017

Utbildningsnämndens ordförande Lennart Andersson (S) har inte rätt att förbjuda filmning! Jag fortsätter att slåss för allmänhetens rätt till insyn även via film!

Idag har jag begärt överprövning hos Förvaltningsrätten i Växjö av det senaste sammanträdet i Utbildningsnämnden. 
Det är det tredje sammanträdet i följd som jag tvingas överklaga - detta eftersom nämndens despotiske ordförande Lennart Andersson (S) envisas med att förbjuda vad han kallar "privat filmning" av sammanträdena. 
Jag anser att han inte har rätt att göra så. Eftersom kommunfullmäktige har påbjudit att kommunen ska präglas av öppenhet, så innebär det att nämndernas sammanträden till huvudsaklig del ska vara öppna för allmän insyn. Men det har inte Lennart Andersson gått med på för "sin" nämnds del utan har istället låtit inskränka "öppenheten" till att endast gälla mot dem som kan vara där på plats. Vilket inte är så många.
Jag tänker dock fortsätta att slåss för rätten att få filma vid öppna möten - så att även andra kan få se och höra! 
Förbjuder man någon att filma vid ett öppet sammanträde, så är detta ett grundlagsbrott som rätteligen ska leda till att besluten vid ett sådant sammanträde blir ogiltigförklarade om någon skulle överklaga. Och det är vad jag har gjort. För att få Lennart Andersson att lägga av med dom där dumheterna. Och jag kommer som sagt att fortsätta med det så längre som Lennart Andersson fortsätter att bryta mot grundlagen och förhindrar att nämndens öppna möten kan blir filmade.
Allmänheten ska ju ha rätt att få se vad ledamöterna har för sig på sina skattefinansierade öppna möten. Annars ska dom inte få kallas för öppna. Och då har vi inget öppet samhälle. 
Kommentarer

1 kommentar:

  1. BRA!!! Stå på Dej. Du är den ende som ger information från insidan. Demokraturen breder ut sig - Du och Juholt är de få som har upptäckt sanningen.

    SvaraRadera