Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 15 december 2018

Att våga sig på lite ironi ...

Men vad har det tagit åt Per Lublin? Kanske många undrar som har läst min insändare i dagens utgåva av Ölandsbladet. Har han blivit skvatt galen? Hur kan han tacka de politiker i Borgholm som trampar på demokratin och har stängt dörrarna för Ölandspartiet, trots att detta parti var ett av de få som gick framåt i valet!? Och hur kan han kalla dem för "kloka" och "schyssta"? 
Jo det kallas för ironi - något som man bör vara rätt försiktig med eftersom det så lätt kan missförstås. Men jag har i alla fall vågat mig på ett försök. Så om  ni inte redan har sett den - så här har jag skrivit i insändaren:
                 
TILL VÅRA KLOKA OCH SCHYSSTA POLITIKER! 
Nu när  samtliga övriga sju partier i Borgholms kommunfullmäktige i full samstämmighet och i all sin visdom stor befriat oss i Ölandspartiet från varje form av medverkan för kommunens bästa i såväl kommunstyrelse, nämnder, beredningar och allt vad det vara månde, så vill jag skänka er politiker i dessa sju partier en tacksamhetens tanke för er stora schyssthet och omtänksamhet gentemot oss som på detta vis får tid över för så mycket annat.

Det är verkligen schysst av er att få oss att inse att rösterna på oss inte är lika mycket värda som rösterna på er eftersom ni ju är så mycket klokare än vi.

FÖR EGEN DEL - som jag inte längre behöver sitta med i kommunstyrelsen och förbereda mig inför alla dessa sammanträden och komma med förslag som på grund av min okunskap och dumhet vanligtvis blir nedröstade - så får jag nu istället obegränsat med tid över för att nogrannt studera era intressanta protokoll och vara er behjälpliga med att se till att allt har gått till som det ska genom att låta alla era beslut - med enstaka undantag - laglighetsprövas av mångkunniga rättsliga instanser. Det bjuder jag på i min oändliga tacksamhet för er omtanke mot oss i Ölandspartiet och er stora respekt för demokratin och våra väljare.

Kan ni sedan i all er klokskap högt över huvudena på oss vanliga simpla medborgare sedan slå ihop våra båda ölandskommuner till en enda stor toppstyrd ölandskommun där vi alla blir kommunmedlemmar i samma kommun, så skall jag med stor glädje se till att samtliga kommunala beslut på hela Öland får förmånen att blir noggrannt prövade i alla instanser så att allt blir så bra och rätt som tänkas kan. Med det förstånd och den kompetens som ni politiker visar så lär jag inte få några sysselsättningsproblem som pensionär. 
Med största tacksamhet för all er klokskap och.ert stora tillmötesgående.

I all ödmjukhet

Per Lublin 
                                           
Att våga sig på lite ironi är väl att på ett vänligt sätt uttrycka befogad skarp kritik. Här blev det en hel insändare full av ironi - så extra vänligt och extra befogat med andra ord! 
Ha en trevlig helg! 
Önskar 
Per Lublin
Kommentarer 

Relaterat inlägg:  
Fredagsmys vid skrivmaskinen - lördag 15 december 2018
  Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

1 kommentar:

  1. Så bra Per, att du nu sent om sider i livet har kommit till den position du är bäst ämnad för - den att granska och vid behov pröva lagligheten i de beslut som tas av de påstått "kloka och kompetenta" politiker som nu och framöver kommer att plåga Borgholms Kommun och dess innevånare!

    SvaraRadera