Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 19 december 2018

Tänk vad "stadsvandringar i nutid" kan leda till ...

Och så ska jag berätta om en liten ljuspunkt under denna gråa mörka höst. 
Ni minns kanske mina "stadvandringar i nutid" som väckte sådant rabalder i somras - eller kanske t o m var med på någon av dem. 
Jag blev ju mitt under ett pågående kommunfullmäktigemöte i somras utskälld av kommunalrådet för att ha under mina vandringar ha visat på förekommande avigsidor i vår stad, t ex svårigheter att komma fram till Hälsocentralen för gående med rullator, brist på markerade övergångsställen etc.
Jag fick inte uttrycka mig negativt över rådande förhållanden utan uppmanades av kommunalrådet att sluta med dessa stadsvandringar! 
Naturligtvis fortsatte jag med stadsvandringarna. Men jag vände lite på det hela och istället för att kritisera missförhållandena gav jag beröm med ironi och framställde det istället som positivt med alla brister. Påpekade hur framsynt det var av våra kloka makthavare med hänvisningsskyltar som pekade åt fel håll så att gående fick lite extra motion p g a lite extra omvägar, hur spännande det blev att gå över gator utan övergångsställen etc.
Så det är nog inte överdrivet att påstå att jag fick skrattarna på min sida. 
Med hot om att fortsätta mina vandringar tills rättelser skett, så började det under hösten faktiskt hända saker från ansvarigas sida. 
Övergångsställen målades upp och fick "gågubbeskyltar". Och - kors i taket eller himlen - den för rullstolsburna svåröverstigliga kanten och grässlänten i hörnan framför Hälsocentralen bröts igenom med en nyanlagd asfalterad rullstolsvänlig gångväg!!! 

Kors i taket!

Så såg det ut innan ...
  
Och nu - fixat övergångsställe ...

... och nyanlagd rullstolsvänlig gångväg!

Återstår en del på HSB-sidan av övergånsstället!
Tänk vad små enkla stadsvandringar kan leda till! Nu återstår dock en fungerande gångväg förbi HSB samt avfasad kantsten på HSB-sidan av nyfixade övergångsstället. Samt en busshållplats för KLT-trafiken vid Hälsocentralen! 
Foto: Per Lublin
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar