Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 25 juni 2020

Saknad efter en verkligt fin vän - Håkan Petersson

Mitt på dagen idag fick jag ett telefonsamtal från Skövde. Det var hustrun till gode vännen Håkan Peterson som ringde och berättade att i söndags hade Håkan fått ge upp den fyra år långa kampen mot sin sjukdom - den som är den vanligaste cancerformen för män och som för Håkans del upptäcktes när det var för sent. 
Så tråkigt!
 
Håkan hade varit sommarölänning - och tillbringat många somrar  hos Vera och Helge Arvidsson i Köpingsvik - sedan1962. När han 2012 - efter ett liv som företagskonsult på olika håll i landet - bestämde sig för att bli fastboende ölänning i Sättra tillsammans med sin Sissi (egentligen Cidalia). Nu blev det istället tidiga morgnar med fågelskådning vid Kapelludden och andra ställen på Östra sidan. Fast vintrarna spenderades gärna i varma sköna Portugal där Sissi hade sitt ursprung.
Själv lärde jag känna Håkan först 2014, då han var med och drog igång Ölandspartiets valrörelse, detta med sitt speciella yrkeskunnande. Han blev verkligen ett stort stöd, både för partiet och mig personligen. Det uppstod dessutom en fin vänskap - även vid sidan av politiken - med goda och trevliga middagar tillsammans med våra respektive.
Håkan hade många goda idéer om hur Öland skulle kunna utvecklas. 
Upptäckten av sjukdomen gjorde att Håkan alldeles för tidigt kom att lämna ön för att flytta till ett lämpligare boende på Bovieran i Skövde, något sådant fanns då ännu inte Borgholm. 
Men Håkan blev långt ifrån overksam efter flytten till Skövde utan startade upp en förening som dittills saknats där - Prostatacancerföreningen Skaraborg - och tog på sig ordförandeskapet. Vid sidan av detta och dagligt motionerande skötte han under en längre tid på distans även sysslan som kassör i Ölandspartiet. 
Sist vi träffades blev jag och min Ingrid guidade runt i de västgötska bygderna av Håkan och Sissi och vi besökte bl a det historiska och vackert belägna Varnhem. 
Saknaden efter en verkligt fin vän är stor.
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka” R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar