Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 20 juni 2020

Sluta hacka på Greta, skärp till er och lyssna på reprisen!

Vad är det som gör att en rakryggad sjuttonårig tjej kan väcka sådana aggressioner hos många människor att man kan ana sig till en pågående hatkampanj?   
Jag blev faktiskt förvånad över att flera i övrigt sansade personer med sunda åsikter kommenterade mitt inlägg här på bloggen i morse om Greta Thunbergs sommarprogram idag med att dom skulle stänga av radion och kom med rena ärekränkningar mot Greta. 
Är det så att budskapet skrämmer så är det väl ingen anledning att skjuta på budbärerskan? Hennes budskap är enkelt och tydligt och synnerligen väl underbyggt med fakta. Vi kan ännu ha en möjlighet att göra något åt klimatkrisen innan det är för sent, men då måste vi alla ställa upp och ta ansvar för vårt jordklot och människans möjligheter att leva vidare här på klotet, det enda som vi har.
Jag kan nog säga att jag inte är direkt tom i skallen, i varje fall inte jämfört med våra kommunpolitiker på Öland eller med politiker i största allmänhet - även om jag inte kan allt. Men när jag var sjutton år hade jag inte hundradelen så mycket vett i huvudet som Greta. Och ligger även i mogen ålder klart efter henne.
Redan idag har hon visat en enorm kunnighet inom sitt område och är väl den människa som Sverige har störst anledning att vara stolt över. Både forbollslegenden Zlatan Ibrahimovic och allas vår Anders Tegnell kan vid en jämförelse gå och slänga sig i väggen. Och ingen av dessa båda herrar lär väl någonsin bli inbjuden att tala inför FN:s generalförsamling i New York till skillnad från flickan som startat en världsrörelse för klimatet. 
Sluta hacka på Greta, skärp till er och lyssna på reprisen i P1 i natt klockan 22.05!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar