Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 14 juli 2014

Blocklöst bäst för blocklösa partier

Idag stod att läsa i Barometern / Östran om mitt överklagande av det häpnadsväckande avtalet om Södviksskolan som härmed förhoppningsvis får hamna i papperskorgen. Där stod också att socialdemokraterna hade motsatt sig det. Men så hade man tolkat min blogg ungefär som en viss potentat kan tolka bibeln, så jag har nu mejlat över följande till lokalredaktionen i Borgholm och bett att få det infört i morgon:
TÄNKER INTE INGÅ I NÅGOT BLOCK 
Det stod i en artikel i tidningen igår att jag på min blogg (www.kommun.just.nu) sträcker ut en hand till socialdemokraterna om att gemensamt riva upp ett avtal "om man får majoritet efter valet i höst".

Vad jag skrivit var att "i den här saken är jag fullständigt överens med sossarna och ser fram emot att vi efter valet om två månader har majoritet för att riva upp avtalet med P-O Persson innan det ens har kunnat träda i kraft och istället lägger på ett kol så att förskolebarnen kan flytta över direkt från nuvarande lokaler till Södviksskolan".

Det får inte tolkas som att jag är ute efter att bilda något sorts majoritetsblock med socialdemokraterna efter valet. I själva verket är jag helt emot blockpolitik och det handlade bara om att vi efter valet kunde få politisk majoritet i en särskild sak, nämligen för att snabbt flytta förskolan in i den tomma Södviksskolan och samtidigt givetvis behålla Södviksskolan i kommunens ägo. Inget annat.

Per Lublin
nya Ölandspartiet
Få se vad det kan bli av det.
Hur som helst är blockpolitik förlamande för kommunal verksamhet, Det brukar betyda att utvecklingen stagnerar eftersom olika förslag bedöms efter inom vilket block som idén bakom förslaget kläcktes och vem som framförde förslaget och inte efter hur pass bra förslaget är. Jag vill därför vare sig tillhöra något högerblock eller något vänsterblock oavsett hur det går i valet. 
Att vara blocklösa är något nya Ölandspartiet har gemensamt med Framtid Öland och det är en stor fördel. 
Jag ser fram emot ett "blocklöst" tillstånd i Borgholms kommun efter valet där sunt förnuft - och inte politisk prestige - får råda och där medborgarna får större inflytande på besluten!

Vill Du kommentera, klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar