Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 7 juli 2014

Få från Borgholm i Visby under årets Almedalsvecka

Har infört som vana här i bloggen att varje år efter Almedalsveckan berätta vilka hemifrån Borgholms kommun som också var i Visby då, åtminstone dom som jag stött på. I år verkade det vara ovanligt få från Borgholm på plats. Ett tiotal personer bland tjugofem tusen besökare är inte så mycket. Inte ens en halv promille.
På tisdagseftermiddagen stötte jag dock ihop med Eva Melander och Lars-Göran Andersson från Borgholm. Dom var i Almedalen och letade efter "mångfalden", som Lena uttryckte sig. Kvällen innan hade dom varit där och lyssnat på Stefan Löfven
I början av veckan var det en man i cowboyhatt som cyklande förbi i hamnen hejade på mig. Tyckte mig känna igen filadelfiapastorn Seved Eriksson från Södvik (som jag isåfall träffade i Visby även under förra årets ljugarevecka). 
En annan som kom fram och hejade på mig på mig var tidigare kommunalrådet Stig Bertilsson som var i Almedalen tillsammans med hustru Liselotte. Detta var mot slutet av veckan, men dom hade redan varit där några dagar. Naturligtvis blev det lite prat om elbilar och laddningsmöjligheter. 
Jag hörde också att Lisbeth Lennartsson och ytterligare någon eller några centerpartister från vår kommun skulle ha anlänt till Visby i slutet av veckan. 
Ett rykte har dessutom gjort gällande att partimedlemmar som reste dit för att vara på plats och lyssna på partiledare Annie Lööfs tal i Almedalen, som avslutade veckan i går, skulle få betalt för sin närvaro av centerpartiet (som är det av dom svenska partierna som har mest pengar att förslösa). 
Därtill hörde jag av en ivrig lobbyist att "kapelluddsarrendatorn" Anders Jonsson skulle komma till Visby i slutet av Almedalsveckan, 
Yngst av dem som jag stötte ihop med hemifrån Borgholms kommun var Markus Axelsson (26) från Stora Rör. Men det var under hemfärden. Han hade varit där hela veckan, fullt engagerad i en ickepolitisk organisation. 
Hoppas att jag nu inte har glömt någon i denna uppräkning, isåfall rätta mig gärna! 

Vill Du kommentera, klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar