Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 22 augusti 2017

Efter ett och ett halvt års "beredande" - bara ett myrsteg framåt men ett helt elefantsteg bakåt!

Sandlåda eller ej. Den urartningen av kommunfullmäktigesammanträdet igår hade kanske inte riktigt börjat, när den så kallade "demokratiberedningens" förslag skulle presenteras för kommunfullmäktige. Detta gjordes av herr bezzervisser Marcel van Luijn själv, som dominerat och styrt med hela beredningen, ackompanjerad av fru ordföranden Eva-Lena Israelsson, som låtit honom hållas. Ävenom jag lyckades få igenom ett par små ändringar av förslaget kände jag att jag måste anmäla min reservation mot att det gick igenom. Ett gott tecken var dock att kommunalrådet Ilko Corkovic sade sig vara beredd på en del förbättringar i framtiden för att skapa bättre inflytande för medborgarna.   
Hela debatten  i fullmäktige om "Demokratiberedningens" förslag (inklusive presentationen av detsamma och hur det beslutades) kan du se och höra HÄR.Totalt 52 minuter.
Idag lämnade jag in min skriftliga reservation och jag får medge att den blev lite känsloladdad men det står jag för. Jag är verkligen djupt besviken på hur lite den så kallade "demokratiberedningen" lyckades åstadkomma, men det beror helt enkelt på att det fanns de i beredningen som egentligen inte ville ha något medborgarinflytande alls. 

Reservation mot kommunfullmäktiges beslut att godkänna den s k demokratiberedningens förslag
Det är för bedrövligt att beredningen, vars ursprungliga uppdrag - att komma med förslag på hur demokratin ska kunna fördjupas och hur medborgarnas inflytande ska kunna öka – som enligt vad kommunfullmäktige då beslutade skulle vara genomfört inom sex månader, EFTER HELA ETT OCH ETT HALVT ÅR inte har lyckats prestera något bättre!
För mig är det bara ett myrsteg framåt och ett helt elefantsteg bakåt - och det är skandal att beredningen inte på ett bättre sätt har tagit till sig av kommunmedborgarnas synpunkter. Det är rent ut sagt oförskämt mot dom medborgare som kommit och deltagit på sockenträffarna och där ställt upp och ägnat sig åt grupparbeten, att gruppernas genomarbetade synpunkter splittrats och kastats ut som i ett plockepinnspel utan minsta sammanhang. Samt att beredningen har läst de inlämnade enkätsvaren ungefär som när fan läser bibeln, d v s plockat ut dom svar som passat en viss herr bezzerwissers syften för att begränsa demokratin.

Dessutom var slutrapporten redan påbörjad och skriven innan sockenträffarna var genomförda! Vilket jag också ser som ett hån mot dom som kom till dessa sockenträffar.
Beredningens förslag är ett slags Kejsarens Nya Kläder, vars mest påfallande innehåll är dels att Medborgarförslagen skall strypas ner, och dels att inför de informationsträffar som ska hållas, så ska medborgarna få skicka in skriftliga i förväg ställda frågor som tjänstemännen sedan ska försöka ”besvara”. Alltså inga sockenträffar där sockenborna ska få tala om för ansvariga politiker hur dom vill ha det med det ena och det andra i sin socken.
Är visserligen nöjd med att nu ha fått igenom att dom så kallade e-förslagen inte omedelbart ska ersätta nuvarande medborgarförslag, så som beredningen hade föreslagit, och att det inte heller ska behöva krävas 100 ”gilla”- markeringar på ett e-förslag för att förslaget ska bli behandlat.
En sammanfattning av beredningens förslag och presentationen av densamma blir: Det luktar stort när katten skiter men det faller så smått!
Vill därför helt och hållet ta avstånd från ”produkten”! 
Per Lublin 

Det var också väldigt trist att till och med i kommunfullmäktige höra Marcel uttala sig nedlåtande om kommunmedborgarna under debatten om avskaffande av medborgarförslagen.
 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar