Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 29 augusti 2017

Inga kommentarer från socialchefen, däremot från upprörda medborgare...

Att mitt inlägg igår, där jag skrev om något som jag ville kalla "Övergrepp av socialförvaltningen i Borgholms kommun", skulle komma att väcka reaktioner hade jag nog räknat med och som ansvarig utgivare av bloggen erbjöd jag tidigt igår socialchef Anna HasselbomTrofast (namngiven i inlägget) att inkomma med en kommentar, som också givetvis skulle publiceras. 
Hon svarade under dagen med ett mejl i vilket hon förklarade att hon 
"kan inte kommentera enskilda individärende". 
Nej det kan hon kanske inte, men hon borde nog kunna kommentera prusseluskornas tillvägagångssätt. D v s det principiella i att komma oanmäld till en persons arbetplats/dagverksamhet och börja diskutera dennes hem- och livssituation utan att vederbörandes gode man (tillsatt för att tillvarata personens intressen) vare sig är tillkallad eller underrättad.
Och hur man kan dra in fungerande avlastningsinsatser för människor i största behov av just den hjälpen i det enda syftet att straffa utföraren av tjänsten för att denne inte varit tillräckligt underdånig gentemot socialförvaltningen.
Det här är pricipiella frågor för hur socialförvaltningen  ska fungera gentemot medborgare som behöver dess hjälp i en svår livssituation och inte stjälp!
Kommentarer har det däremot kommit från upprörda läsare, främst genom sociala medel. Som t ex "Bedrövligt", "Man skäms!", "Förkastligt att behandla folk som mindre värda p g av handikapp och sjukdom", "Ibland utöver de sin myndighet till överdrift och ibland ser de mellan fingrarna" och "Hoppas soc.förvaltningen tar fram sitt förnuft".
Sistnämnda vore faktiskt på tiden! 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar