Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 28 augusti 2018

Som förmodligen de flesta kommunmedborgare skulle vilja

Godmorgon!    
Ännu en fin dag med regnblankt på taken nu på morgonen.   

I eftermiddag ska kommunstyrelsen ha sitt sista sammanträde före valet. Blir det som jag - och förmodligen de flesta andra kommunmedborgare skulle vilja - så tar kommunstyrelsen tag i det här med skolskjutsarna så att dessa stannar vid vägen där barnen bor och de slipper gå eller cykla långa sträckor längs livligt trafikerade vägar. 
Kommunen borde för övrigt nu ha rätt att säga upp avtalet med KLT eftersom KLT p g a det kaos som uppstått inte har uppfyllt sin del, det finns ingen snöstorm eller liknande omständighet att skylla på. Sedan kan kommunen upphandla skolskjutsverksamheten på det sätt som föräldrarna vill att den ska vara och så att lokala bussföretag har en möjlighet att vara med.       
Och så vill säkert de flesta av våra busstrafikanter att kommunstyrelsen hänger med på mitt förslag att den vanliga busstrafiken norrifrån in till Borgholm får en hållplats vid Hälsocentralen och sedan efter ett kort uppehåll vid busstationen på väg söderut gör en sväng genom stan och stannar dels på en tvärgata nära Apoteket, samt dels vid Badhusgatan nära Biblioteket och Systembolaget. Samt vid parken intill Netto. Och vice versa i andra riktningen.   
Och till slut vill jag att kommunstyrelsen idag ska gå med på mitt förslag om att det fortsättningsvis åter ska vara kommunen och inte KLT som ska avgöra vilka som ska få kommunal färdtjänst i vår kommun. Detta inte minst för att det visat sig att KLT varit betydligt njuggare i sin bedömning än kommunens handläggare och bl a nekat färdtjänst åt nittioåringar och äldre som har haft svårt att gå och långt till busshållplats.
Följ eftermiddagens debatt i kommunstyrelsen och lyssna på deras förhoppningsvis kloka beslut genom att klicka HÄR efter att det börjat kl 13 idag. Med uppehåll under kaffepaus.
HÄR
är ärendelistan med handlingar.
Foto: Per Lublin 
Kommentarer
Relaterade inlägg:
Skolskjutsfrågan inför hösten måste lösas nu! - måndag 27 augusti 2018
Bättre linjesträckningar och bättre med busshållplatser genom Borgholms innerstad - onsdag 10 januari 2018
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar