Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 31 mars 2019

Behövs en Greta framför Stadshuset i Borgholm

Det blev lite fel med Earth Hour här i Borgholm igår kväll*. 
Kommunen borde ju gå i första ledet och visa vilja att ta ansvar för för klimatet genom att kunna "fimpa luman" under en enda kvällstimme, men tydligen icke! 
Fasadbelysningen på Slottsruinen som brukar vara nedsläckt under den årliga världsomspännande 
en timme långa manifestationen var nu påslagen hela tiden. Och i Stadshusets översta våning - som jag ser från mitt köksfönster - brann lyset för fullt från varenda fönster under hela timmen. Nästan lite demonstrativt. 
På småtimmarna i tidiga ottan när jag steg upp för att ställa om köksuret till sommartid så var det däremot kolmörkt i fönstren på Stadshuset. Men inte under Earth Hour. 

Kolmörkt i Stadshusets fönster i morse - men inte under Earth Hour igår kväll!
Nu kan man väl inte lasta Ilko för allt. Men lite koll på läget borde han väl ändå ha!
Tror kanske det kunde behövas att en Greta kom hit och satte sig utanför Stadshuset!
Foto: Per Lublin
*) Fotnot: Hemma - och lyckligtvis även hos många andra i staden, ute i byarna och runt om i världen - var det dock bara stearinljus som brann under Earth Hour igår.


Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar