Har passat på att göra en sista (?) tur med gamla S/S Birger Jarl, på sin tid en av dom tre stolta "olympiabåtarna" som byggdes för att kunna frakta passagerare till olympiaden i Helsingfors 1952.
Länge gick hon under det gamla anrika Sveabolagets flagg i trafik på linjen Stockholm - Helsingfors, sedan Stockholm - Åbo, för att under dom senaste mer än trettio åren ha varit Ånedinlinjens kryssningsfartyg med Ålandskryssningar från Stockholm och med specialerbjudanden för pensionärer. För endast en hundralapp har man kunnat få bussresa med Silverlinjen tur och retur Borgholm - Stockholm, hela båtresan med hyttplats, smörgåsbord på kvällen samt frukost och lunch nästa dag samt en halvliter vodka när man lämnat tillbaka hyttnyckeln!
Hur kan sådant gå ihop?! Jo naturligtvis festas det en hel del i fartygets barer som ger slantar in och framför allt ligger den stora omsättningen hos taxfree-butiken och parfymshopen ombord, så då har rederiet kunnat kosta på sig riktigt generösa reseerbjudanden.
Visserligen är Birger Jarl inte längre ångfartyg som hon ursprungligen var utan går numera med dieseldrift men hon har fortfarande ångfartygets charm och inredning och blev dessutom förra året k-märkt. Det är en njutning att kunna färdas med en sådant fartyg, en upplevelse som skiljer sig som natt och dag från våra moderna stora passagerarfartyg som t ex gotlandsfärjorna (ett slags mellanting mellan att flyga och sitta i en buss) eller dom storhotell som annars glider fram mellan Sverige, Åland, Finland och Estland.
Och detta var tydligen något som myndigheterna måste pilla i och missunna dom många stamgästpassagerarna på Birger Jarl. Det saknades handikappsanpassning och dittan och duttan och därför är nu Birger Jarl tagen ur trafik på obestämd tid. Trist!
fredag 1 april 2011
Birger Jarl, ett nöje för många
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar