Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 14 juni 2012

Den blomstertid nu kommer ...


I dagarna stormar våra skolbarn ut för att möta sommaren i ett långt härligt sommarlov. Så vill vi hoppas och tro! Som vanligt sker det i smyckade kyrkor här på Öland.*

Men prästen är av svenska myndigheter förbjuden att läsa välsignelsen över barnen! Ja Herre dj-r! Om man man nu får använda ett opassande kraftuttryck.
När jag gick i skolan på femtiotalet läste Fröken välsignelsen över oss varje dag innan vi fick lämna skolan när skoldagen var slut. Och det blev folk av mig ändå! Även om det har tagit lång tid.

Kan inte tro att barnen blir störda av att bli välsignade inför sommarlovet. Lika litet som jag begrep så mycket av Frökens välsignelser och ännu mindre av vad prästen sa under skolavslutningen i skolan, så tror jag inte heller att dagens skolbarn begriper så mycket av prästens tal i kyrkan. Dom tänker nog mest på det förestående sommarlovet och far nog inte illa av om prästen skulle säga något som svensk lag tydligen inte längre tillåter
Så präster, ni har min fulla tillåtelse att strunta i vad lagen säger!
Och njut av sommarlovet alla barn!
*) Fotnot: Högstadieeleverna i Borgholm firar skolavslutningen i Slottsruinen. Det är också fint, Bara vädret också är det..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar