Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 14 juni 2012

Var rädd om Societetsparken och bevare oss väl för en stor ful lådbyggnad där!


I dagens nummer av Ölandsbladet finns bild på ett hiskeligt missfoster till restaurangbyggnad som någon vill vanpryda Societetsparken med.
Vilken fruktansvärt ful stor låda! Fy f-n rent ut sagt!
Den slår i sin fulhet med råge både Strand hotell och Robinson Crusoe och kan få t o m torgkiosken att framstå som en skönhet vid en jämförelse.
Dessutom luktar det mygel lång väg, för hur skulle någon annars kunna komma på tanken att det skulle gå att bebygga Societetsparken på det viset?! Visserligen har det väl gått ett slags mode i att förstöra parker med spektakulära byggnationer. Se bara på hur man har förstört den vackra Stadsparken i Kalmar med den spektakulära stora svarta kub som man kallar för ett konstmuséum och som blivit ett ekonomiskt fiasko som jag misstänker i slutänden kommer att bli ganska dyrbart för kommuninvånarna i Kalmar, Köpingsviksbördige Johan Persson inräknad.
Idag tycker alla att det är obegripligt hur kommunalrådet Ivar Nilsson på sin tid kunde låta sälja en bit av torget till en korvkioskrörelse. Jag vill därför uppmana dagens politiska beslutsfattare i Borgholm att inte göra något liknande med stadens vackraste park! Förskona Societetsparken från en sådan hemsk byggnad!
Finns det förresten inte sommarrestauranger så att det räcker i Borgholm? Det finns näringsidkare inom restaurangbranschen bosatta i Borgholms kommun som faktiskt försöker livnära på sin verksamhet året runt eller under största möjliga del av året. Dom är sannerligen inte betjänta av det kommer utbölingar och öppnar nya sommarrestauranger mitt i stadens värsta turiststråk och tar kunder ifrån dem!

10 kommentarer:

  1. Man kan nästan tro att du är runt 14 år med det språket! Pinsamt. Luktar snarare avundsjuka än mygel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinsamt tycker även jag. Att du inte vågar stå för vad du tycker genom att sätta ditt namn under.

      Radera
  2. Tar kunder ifrån dem? Har tanken slagit dig att det kan drar MER folk till Öland? Det här är ju faktiskt inte ytterligare en sommarrestaurang, den kommer vara öppen hela året, hur mycket folk drar Strand i December tex? Det kan faktiskt GYNNA resten av näringslivet i Borgholm.
    Att någon i din position använder ord som "hiskeligt missfoster" i en blogg är oerhört genant, jag undrade verkligen om det var en tonåring som skrivit detta!
    "Utbölingar"? Blir mörkrädd när jag tänker på vad du anser om tex invandrare..
    Att du dessutom låter bli att publicera kritik bevisar ju bara att du är en fegis med stor käft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skitsnack från en anonym fegis som inte vågar stå för sina åsikter med sitt namn, det är mitt svar på denna senaste anonyma kommentar.

      Misstänker att de båda anonyma kommentarerna till mitt ovanstående inlägg om Societetsparken härstammar från en och samma person, nämligen från självaste den som vill exploatera denna gröna fina park med det lådliknande hiskeliga missfostret (som knappast lär dra några människor till Öland!). Tror inte för en minut att den restaurangen kommer att vara öppen året runt!

      Jag står i varje fall med mitt eget namn för varje ord av det jag har skrivit.

      Och som du ser publicerar jag faktiskt kritik, även idiotisk sådan från anonyma fegisar.

      Radera
    2. Närå, har inga problem med att publicera mitt namn. Jag heter Lena Desert och bor i Västra Götaland, närmare bestämt Borås. Nej, har ingenting med projektet att göra, men verkar dock mer påläst än du, det kommer inte bli någon sommarrestaurang. Läste artikeln av en slump på facebook och reagerade kraftigt över hur du som POLITIKER uttrycker dig, fruktansvärt oproffsigt! Du vill helt enkelt inte ha en massa turister på "ditt" Öland, och det betyder också att du skiter i resten av befolkningen som behöver turismen för att överleva. Väldigt motsägelsefullt!

      Radera
    3. Bra Lena, att Du står upp med Ditt namn!

      Annars vet jag att dom inblandade i projektet också har deltagit i debatten på ett sätt som kanske inte är så vanligt. Deras "försäkringar" om att det inte ska bli en sommarrestaurang är inte särskilt trovärdiga, sen kan Du tycka vad Du vill.

      Vi som bor här i Borgholm ser väl lite mer av vad som kan fungera här.

      Jag har absolut inget emot turister. Dom genererar inkomster som vi så väl behöver. Vi tycker däremot inte särskilt mycket om at utomstående kommer hit och skummar grädden av den öländska turistnäringen med verksamheter där alla inkomsterna hamnar på fastlandet. Vi på Öland vill gärna SJÄLVA ha inkomsten från ölandsturismen!

      Radera
  3. Väl skrivet Lubbe!

    Från en utvandrad ölänning som verkligen inte kommer att lockas tillbaka av detta fula åbäke till bygge....

    SvaraRadera
  4. Helt otroligt att du (Per Lublin) inte ser fram emot ett växande Borgholm, näringsliv som detta bringar inte bara pengar till en enskild individ utan till ett helt samhälle i form av skattepengar och mer turism! Och du borde nog titta på fler bilder och ritningar innan du "sågar" bilden utav parken, enligt mig ser det inte ut som en dålig "låda".
    Dom har ju tagit en arkitekt som har ritat och skissat fram det mesta på Öland senaste tiden.. men det är klart att någon alltid måste kritisera nya saker, det spelar ju ingen roll vad dom hade gjort, du skulle ju ändå klaga! Dax att hitta en annan hobby i livet än att vara bitter på utvecklingen som Borgholm faktiskt gör till skillnad ifrån andra tråkiga kommuner..

    SvaraRadera
  5. Har du inget efternamn Janne?

    Jag måste nog säga at hade dom kommit med förslag att återuppbygga Societetshuset i parken efter dom gamla ritningarna så skulle jag se mycket positivt på det!

    Det är mycket som skulle kunna utvecklas på ett positivt sät i Borgholm!

    Men en ful låda är och förblir en ful låda och skulle förstöra hela Societetsparken och mer än den.

    Jag heter Lublin i efternamn, vad heter du?

    SvaraRadera