Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 10 mars 2020

Vipor, starar och lärkor. Men havet stiger. Greta, Greta, Greta!

Har idag kopplat av lite vid sjöastranden på Östra sidan. Var det meningen i alla fall. Och där fanns både vipor, starar och fler lärkor. Härligt att både se och höra.
Slogs av hur högt vattnet har stigit. Översvämmade vägar och sjögator och vatten där jag aldrig sett vatten förr. 
Här kan ni se en stor lagun/havsvik som bildats på ett område där det fram till nu har varit gräsbevuxen fast mark:
Strandlinjen fram till nu är det mörka bandet nästan ända borta vid horisonten. I förgrunden syns viss tillstymmelse till ny strandlinje som skvalpats upp mot vägkanten där jag står och tar bilden




Eftersom det för närvarande även är högvatten på Västra sidan är det väl bara att konstatera att havet stiger. Även här. 
Klimatförändringen visar sig på olika sätt. Greta, Greta, Greta!
Greta skulle ha fötts för femtio år sedan!
Foto: Per Lublin
Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar