Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 14 maj 2020

Vill Borgholm komma ikapp Mörbylånga med antalet coronasmittade?

Igår kväll rapporterades från grannkommunen i söder att nu hade fem (5) personer med hemtjänst i Färjestadsområdet blivit konstaterat smittade med covid-19, av vilka tre (3) avlidit! 
Då det här tydligen varit personer nästan helt utan socialt umgänge misstänker förvaltningen att de blivit smittade genom hemtjänsten. 
Så det är kanske inte så konstigt att man i kommunhuset i Mörbylånga i förra veckan införde att all äldreomsorgspersonal ska bära visir när de arbetar närmare äldre än en och en halv meter. 
I Borgholm ligger man steget efter. Där har vi ju hittills bara fått två covid-19 smittade i omsorgen, en i korttidsboendet och en i hemtjänsten och ännu inget dödsfall. Så långt jag vet. 
Men man ligger även steget efter när det gäller skyddsutrustning. Beslut om visir först i tisdags och bara om arbetet med de äldre sker på mindre än en meter avstånd. Så man kanske kommer ikapp Mörbylånga när det gäller smittade och avlidna. Om det nu är det man strävar efter. 
Förlåt att jag är lite elak, men varför ska man vara sämre med skyddet i Borgholm än man är i Mörbylånga och varför inser man inte att det bästa är om personalen får använda både munskydd och visir när man arbetar med de äldre och oavsett om det är på en, en och en halv eller två meters håll elller längre! Gubbholms kommun är snart hack i häl med totalt 11 smittade i hela kommunen mot 12 i grannkommunen i söder!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar