Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 10 oktober 2011

Öland som egen region!


Det talas om regioner hit och dit. Norra Kalmar län vill höra till Linköpingsregionen. Södra Kalmar län vill höra ihop med Växjö. En del vill slå ihop hela Kalmar län med Östergötland. Andra vill lägga hela länet under Skåne.

Gotland har bestämt sig, dom vill vara en egen region.

Så även Halland. Dom vill varken tillhöra Skåne eller Västra Götaland utan Halland vill vara sin egen region.

Så borde också Öland kunna vara. En kvarts miljon människor kom till Öland under Skördefesten. Öland är ett begrepp som växer. Öland behöver varken draghjälp av Glasriket eller Öresundsbron. Öland kan var gott nog som egen region.

Då kan EU-stödpengar hamna direkt på Öland utan att gå via politiska mellanhänder i Linköping eller Malmö.

Men vi har ju arbetsmarknad gemensam med Kalmar kan någon invända. Jamen än sen då? Man behöver ju inte ingå i gemensam region för det. Malmö och Köpenhamn har också gemensam arbetsmarknad men Skåne ingår för den skull inte i Köpenhamnsregionen.

Låt oss vara lika kloka som hallänningar och gotlänningar. Vi kan gott slå på trumman för ett eget Öland i regionsammanhang!

Det är bättre att vara en liten och naggande god egen region än att vara yttersta utkant i en dåligt sammanhållen storregion. Då kan pengar och investeringar hamna direkt hos oss istället!

4 kommentarer:

  1. Varför önska att du vill ha kommentarer när du inte publicerar dom? Har du blivit som Lisbeth?

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att det inte finns NÅGON ENDA kommentar väntande som jag inte har publicerat. Kan Du ange till vilket inlägg det var skickat, så ska jag se om där eventuellt ligger någon och väntar!

    Har verkligen ingen strävan att bli någon "censurerare" som Lisbeth Lennartsson!

    SvaraRadera
  3. "Intern" diskussion: Tyvärr var det nog mitt fel att kommentaren inte kom fram. Den gällde just regionsfrågan. Jag får be om ursäkt!! (Liksom Juholt)
    Jag återkommer!

    SvaraRadera
  4. Ingen fara.
    Du är så välkommen!!!

    SvaraRadera