Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 23 november 2011

Kommunfullmäktiges ordförande är en katastrof!


Två saker är obegripliga när det gäller måndagskvällens sammanträde.

Det ena är hur man kan göra upp en dagordning där dom ärenden som inte hanns med att bli behandlade förra gången även denna gång placerades så långt ner på listan att dom inte heller denna gång hann bli behandlade innan klockan blev halv elva och sammanträdet måste avslutas för att hinna utrymmas innan larmet går i stadshuset.

Det andra är hur ordföranden kan tillåta tjänstemän stå och innantill-läsa långa dokument som istället borde ha skickats ut till ledamöterna. Detta innantill-läsande tog mycket tid i anspråk och bidrog till att många ärenden inte hann avgöras innan sammanträdet måste brytas.

Man får bara beklaga att de familjer med obekväma arbetstider som behöver barnomsorg kvällar, nätter och/eller helger nu får vänta yterligare, eftersom den motion där sådan service föreslås och som legat redo för beslut sedan början av oktober nu får vänta ytterligare. Jag föreslog redan förra gången en omkastning i dagordningen så att motionen skulle hinna behandlas innan klockan blev halv elva, men jag blev då nerhyschad av ordföranden. Och nu upprepas fadäsen tack vare en oduglig ordförande!!!

Kommunfullmäktiges ordförande i Borgholm är en katastrof!

4 kommentarer:

  1. Håller helt med Per fast att jag inte är någon anhängare av partiet i sig, detta reagerade jag starkt på när jag satt och följde mötet via webben i 4 timmar....hur i hela välden kan detta få ske, om och om igen?...vem bestämmer vad som är viktigast och vad ÄR viktigast?....hur kan man sätta de punkterna som ej hanns med förra gången sist igen?...helt ofattbart!...
    varför inte införa att de punkter som ej hinns med tas naturligtvis först i fallande ordning vid nästkommande möte, sedan införa en tidsbegränsning för de "talare" som har lite mer att säga, tex ge dem 3 minuter var att presentera sitt på....sen måste ni gå vidare, på det här sättet kommer ni ju ingen vart alls...herregud, det var 1a gången jag sett ett kommunfullmäktige möte och jag var fly förbannad hemma vid datorn om hur det går till i kommunhuset!!!!!!
    sedan måste jag tillägga att politikerna och ordf. var väldigt nedlåtande mot både Per & Ilko...varför?...är inte deras åsikt lika värd?....det är skrämmande att se!

    SvaraRadera
  2. Och vad värre är:
    Presidiet, d v s ordföranden och hans båda vice, har nu bestämt att nästa kommunfullmäktigeledamöte (den 19 december)ska INTE inledas med dom ärenden som nu "blev kvar" utan med ett antal ANDRA ärenden. Det har jag fått veta för en stund sen och jag är så arg så att jag kokar. Ordföranden är ta mig f-n en katastrof i kvadrat och borde med det snaraste bytas ut! Ska sova på saken och lugna ner mig men i morgon kommer jag att sjunga ut. Du undrar vem som bestämmer vad som är viktigast at få behandlat. Det gör tydligen tjänstemän åt ordföranden. Är vi folkvalda ledamöter som ska vara beslutsfatare helt ovidkommande i sammanhanget?! Nu slutar jag innan jag hetsar upp mig ännu mer.

    SvaraRadera
  3. ÄR detta sant`?.....och VET de berörda som sitter och väntar på sina beslut detta?...om inte så meddela dem snarast så att de får genomföra någon slags protest eller liknande..nåt måste göras och det NU...det har velats och "lekt" och svammalts,och använts svåger politik alldeles för länge i det där kommun huset...låt folket få veta vad som föresegår!...tror att det kommer att bli ett ramaskri utan dess like!

    SvaraRadera
  4. Tyvärr verkar det inte bättre än att det är sant. Har precis lagt ut ett brev från presidiet på bloggen i ett färskt inlägg.
    Tipsa gärna andra om min blogg så kan de själva läsa ifall inte tidningarna skulle skriva om det!

    SvaraRadera