Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 11 november 2011

En magiskt massa ettor vid ett enastående tillfälle


Nyss var klockan elva minuter över elva. Detta märkliga datum den elfte i elfte med två ettor även i årtalet. En himla massor ettor blev det dessutom den sekund när klockan stod på 11.11.11.

Befinner mig på Älvsjömässan utanför Stockholm (På lokal dialekt uttalat "Elvsjömessan"), här det det ju nästan en elva till! Ursprungligen hette gården på vars ägor mässhallarna ligger faktiskt Elfsjö (med E).
Här pågår nu den stora matmässan Mitt Kök, där Öland håller sig väl framme tack vare idoge fiskhandlaren och Kårehamnskrögaren Thomas Isaksson som dragmotor och allt-i-allo. Även gotlänningar och jämtar är här och visar att dom finns när det gäller mat. Och dryck. I övrigt är det diverse svenska livsmedelsproducenter och importörer av medelhavsprodukter som tar plats på mässan!
Kanske blir det en ny rapport klockan elva över elva ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar