Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 2 januari 2013

Årets första brev


Idag - årets första vardag - börjar jag med att skriva till JO (Justitieombudsmannen) och ställa ett par frågor.
  
Dels gäller det då den kommunala maten till våra äldre. Här har då det folkvalda kommunfullmäktige - kommunens högsta beslutande organ - efter många om och men beslutat anta en kostpolicy, som föreskriver mer ekologiskt innehåll och mer närodlat i den kost som kommunen tillhandahåller samt att maten ska tillagas så nära som möjligt till dom som ska äta den. Hur kan då några kommunala tjänstemän och nämndpolitiker stick i stäv mot den antagna kostpolicyn träffa avtal med ett fjärran företag om att detta företag ska leverera maten till Soldalen och de äldre med hemsänd mat i Köpingsviksområdet i form av färdigförpackningar från företagets fabrik i Västerås?
 
Den andra frågan. som jag har tagit upp i ett tidigare inlägg (Borgö tycks sätta sig över allting!) här på bloggen och lovat föra vidare till JO gäller om en kommunal tjänsteman efter att ett bygglovsärende har avgjorts i länsstyrelsen (med ett klart och tydligt avslag) kan "köra vidare" utan något som helst politiskt beslut som stöd.
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar